Δημόσιο φορέα συγκοινωνιών αντί ΟΑΣΘ δρομολογεί το υπουργείο Υποδομών

 

Σύσταση δύο δημόσιων φορέων, ο ένας εκ των οποίων θα αντικαταστήσει το ΣΑΣΘ και θα έχει την ευθύνη του σχεδιασμού και της εποπτείας των αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη και ο δεύτερος θα είναι ο φορέας λειτουργίας τους, προβλέπει η πρόταση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη, που παρουσιάστηκε στους δημάρχους του νομού.
Στη μετοχική σύνθεση του φορέα λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών θα συμμετάσχει το κράτος σε ποσοστό 51% και το υπόλοιπο 49% προτείνεται να διατεθεί στους δήμους και σε δημόσιους φορείς και οργανισμούς. Ο φορέας αυτός θα αποκτήσει δικό του στόλο λεωφορείων, ενδεχομένως με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, θα απορροφήσει το σύνολο των εργαζομένων του ΟΑΣΘ, ο οποίος μοιραία θα οδηγηθεί σε διάλυση, και θα αναλάβει και τη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης. Σε σύντομο χρονικό διάστημα αναμένεται να κοινοποιηθεί στους δήμους προς διαβούλευση το σχετικό νομοσχέδιο του υπουργείου, που θα προβλέπει τις παραπάνω αλλαγές, ώστε στη συνέχεια να οδηγηθεί προς ψήφιση στη Βουλή. Οι δήμαρχοι δηλώνουν πρόθυμοι να συμμετάσχουν στο διάλογο, επιφυλάσσονται να τοποθετηθούν, αφού συζητηθεί το σχέδιο νόμου στα δημοτικά συμβούλια, αλλά ξεκαθαρίζουν ότι δεν μπορούν να διαθέσουν ούτε 1 ευρώ για το μέρισμά τους στο νέο φορέα. Οι αλλαγές υπολογίζεται ότι θα επέλθουν με την έναρξη λειτουργίας της βασικής γραμμής του μετρό, η οποία τοποθετείται στο τέλος του 2019 και λίγο πριν από την εφαρμογή του ευρωπαϊκού κανονισμού 1370/2007, ο οποίος προβλέπει τη διενέργεια διεθνών διαγωνισμών για την ανάληψη των υπηρεσιών δημοσίων μεταφορών για τις περιπτώσεις όπου δεν υφίσταται ήδη δημόσιος φορέας συγκοινωνιών.
Ο σχεδιασμός του υπουργού παρουσιάστηκε από τον ίδιο σε σύσκεψη εργασίας που έγινε το μεσημέρι του Σαββάτου στο δημαρχείο Κορδελιού-Ευόσμου, διάρκειας τρεισήμισι ωρών. «Έγινε μία πρώτη θεσμική συνάντηση με τους δημάρχους και την ΠΕΔΚΜ. Πιστεύω ότι υπάρχει κοινός τόπος στις προθέσεις που παρουσιάσαμε στον πρώτο βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης, δηλαδή να γίνουν δύο δημόσιοι φορείς για τις αστικές συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης. Ο ένας θα είναι φορέας σχεδιασμού και ελέγχου και ο δεύτερος φορέας λειτουργίας. Η δική μας πρόταση είναι η τοπική αυτοδιοίκηση να συμμετάσχει ενεργά στο φορέα λειτουργίας και προφανώς να έχει λόγο και στο σχεδιασμό. Έχουμε κοινό τόπο τη βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών και ποσοτικά και ποιοτικά σε όλο το νομό Θεσσαλονίκης», ανέφερε ο κ. Σπίρτζης αμέσως μετά το τέλος της σύσκεψης, τονίζοντας τη δέσμευσή του προς τους δημάρχους ότι ο φορέας σχεδιασμού και ελέγχου θα εποπτεύει το σύνολο των αστικών συγκοινωνιών του νομού και πως οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ θα διατηρήσουν τη δουλειά τους. Ο ίδιος ανακοίνωσε ότι το νομοσχέδιο για την ίδρυση των δύο φορέων θα κατατεθεί πολύ σύντομα.
Σε ερώτηση της «Θ» για πιθανότητα συμμετοχής ιδιωτών στο νέο φορέα λειτουργίας ο κ. Σπίρτζης ξεκαθάρισε με κατηγορηματικό τρόπο ότι «δεν θα βάλουμε ιδιώτες». Ωστόσο σε δεύτερη ερώτησή μας δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να παραχωρηθεί σε ιδιώτη έπειτα από διαγωνισμό μικρό τμήμα του συγκοινωνιακού έργου, «αν δεν μπορεί να αντεπεξέλθει ο δημόσιος φορέας λειτουργίας, πιθανόν να μπορεί, αλλά ο στόχος μας δεν είναι αυτός». Όσον αφορά την υπάρχουσα οικονομική συμφωνία του δημοσίου με τον ΟΑΣΘ, η οποία έχει ισχύ δύο χρόνια μετά την ολοκλήρωση των έργων, ο υπουργός υποστήριξε ότι ίσως δεν υπάρξει λόγος να προσβληθεί αυτή η σύμβαση και ο ΟΑΣΘ ενδεχομένως να σταματήσει να παρέχει το έργο του πολύ νωρίτερα. Η εξέλιξη θα εξαρτηθεί από το πόσο γρήγορα θα προχωρήσουν οι διαδικασίες για τη στελέχωση των νέων φορέων. Για τη σύσταση, τον εξοπλισμό και την αγορά λεωφορείων για το νέο δημόσιο φορέα θα αναζητηθεί χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. «Πιστεύω, από την εμπειρία που έχουμε από τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, ότι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανάπτυξης και η Παγκόσμια Τράπεζα είναι πολύ θετικές στο να χρηματοδοτήσουν και να στηρίξουν δράσεις αστικών μεταφορών. Είναι κάτι που είναι απολύτως βιώσιμο», υποστήριξε.
Η έναρξη του νέου φορέα προσδιορίζεται πριν από το 2019. «Η ευρωπαϊκή οδηγία μάς δίνει συγκεκριμένο πλαίσιο να λειτουργήσουμε, δηλαδή ή θα πάμε σε διαγωνισμούς με τη συμμετοχή ιδιωτών που θα αναλάβουν το μεταφορικό έργο, χωρίς να υπάρχει μονοπώλιο, ή θα έχουμε έναν δημόσιο φορέα που θα αναλάβει τις αστικές μεταφορές Θεσσαλονίκης. Εμείς επιλέγουμε το δεύτερο», διευκρίνισε ο κ. Σπίρτζης, χωρίς ωστόσο να προσδιορίσει το χρόνο μετάβασης στο νέο φορέα. «Αυτό θα γίνει την ημερομηνία που ορίζει η οδηγία», είπε αόριστα. Είναι δεδομένο πάντως βάσει του κανονισμού ότι η απελευθέρωση των συγκοινωνιών πρέπει να γίνει μέχρι το Δεκέμβριο του 2019. Εφόσον το υπουργείο επιθυμεί να υπάρχει δημόσιος φορέας συγκοινωνιών, πρέπει να συσταθεί και να λειτουργεί πολύ πριν από το τέλος του 2019, για να μην αναγκαστεί να προχωρήσει σε διεθνή διαγωνισμό ιδιωτών.
Επιφυλάξεις δημάρχων
Οι δήμαρχοι αντιμετώπισαν με επιφυλακτικότητα το σχεδιασμό του υπουργού Υποδομών και κυρίως την πρόταση να συμμετάσχουν στη μετοχική σύνθεση του δημόσιου φορέα συγκοινωνιών. Ζήτησαν γραπτώς την πρόταση, συνοδευόμενη από οικονομοτεχνική μελέτη με βάση τα δεδομένα μεταφορών του νομού Θεσσαλονίκης. Ο κ. Σπίρτζης εξήγησε στους δημάρχους ότι, εφόσον δεν διαθέτουν κονδύλια, μπορούν να πάρουν μετοχές παραχωρώντας οικόπεδα για τις εγκαταστάσεις του φορέα (μηχανοστάσια, συνεργεία, τερματικούς σταθμούς κ.ά.). Επίσης ανέφερε ότι η οργάνωση του φορέα θα βασιστεί στα δεδομένα του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αττικής (ΟΑΣΑ). Η αντίδραση ήταν άμεση από τους περισσότερους αιρετούς, που απάντησαν ότι τα δεδομένα των Αθηνών είναι διαφορετικά από αυτά της Θεσσαλονίκης και ως εκ τούτου δεν μπορεί ο σχεδιασμός να γίνει στα πρότυπα του ΟΑΣΑ.
«Όλοι συμφωνούμε ότι μετά την έναρξη λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης, στη βασική γραμμή και στην Καλαμαριά, πρέπει να σχεδιαστεί τι μέλλει γενέσθαι. Βάλαμε κόκκινες γραμμές να μην απολυθεί κανείς εργαζόμενος του ΟΑΣΘ, να μην αυξηθεί η τιμή του εισιτηρίου και να υπάρχει ποιότητα υπηρεσιών», ανέφερε ο δήμαρχος Μενεμένης-Αμπελοκήπων Λάζαρος Κυρίζογλου, πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔΚΜ), εκφράζοντας ταυτόχρονα την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι επιτεύχθηκε η επιδιωκόμενη εδώ και έξι μήνες συνάντηση με τον υπουργό.
«Ζητήσαμε μία γραπτή πρόταση κειμένου προς διαβούλευση, επειδή πρέπει να αποφασίσουν τα δημοτικά συμβούλια. Η πρόταση να είναι με βάση μετρήσιμα στοιχεία και οικονομοτεχνική μελέτη. Όλοι οι δήμαρχοι είπαν ότι δεν υπάρχει δυνατότητα να δοθούν χρήματα λόγω των περικοπών που έγιναν στα κονδύλια της τοπικής αυτοδιοίκησης. Προβληματιζόμαστε όσον αφορά τη συμμετοχή μας με ακίνητα. Πάντως συμμετέχουμε στο διάλογο και βεβαίως την πρωτοβουλία την έχει το υπουργείο Υποδομών», είπε ο κ. Κυρίζογλου, τονίζοντας ότι «είμαστε επιφυλακτικοί ως προς τη βιωσιμότητα ενός τέτοιου σχήματος, την οικονομική απόδοση. Σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε οι δήμοι να μετάσχουμε σε ένα σχήμα που να δημιουργεί χρέη και προβλήματα. Θεωρούμε ωστόσο απαραίτητη τη συμμετοχή στη σχεδίαση του μεταφορικού έργου. Δεν θέλουμε να είμαστε γλάστρες».
Διαφορετική άποψη εξέφρασε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, ο οποίος επιθυμεί και τη συμμετοχή ιδιωτών στο νέο φορέα συγκοινωνιών. «Ο δήμος δεν είναι επιχειρηματίας. Μπορούν να μπούνε και ιδιώτες», σημείωσε. «Το οικονομικό δεν το θίγουμε ακόμη, είναι άλλη ιστορία. Πώς λειτουργεί ο ΟΑΣΑ στην Αθήνα; Κατά τον ίδιο τρόπο. Είναι πολύ νωρίς ακόμη, για να μιλάμε για οικονομικές μελέτες κατά τη δική μου αντίληψη. Σήμερα πρέπει να συμφωνήσουμε στη δημιουργία ενός δημοσίου φορέα αστικών μεταφορών, ο οποίος θα ελέγχει, θα εποπτεύει και θα κανονίζει για τις αστικές μεταφορές», επισήμανε ο κ. Μπουτάρης. Η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Βούλα Πατουλίδου, η οποία συμμετείχε στη σύσκεψη, αν και δεν προσκλήθηκε, τόνισε ότι σύμφωνα με τον «Καλλικράτη» το συντονισμό των μέσων μαζικών μεταφορών έχει η μητροπολιτική ενότητα Θεσσαλονίκης. «Άρχισε η διαβούλευση για τον ελεγκτικό μηχανισμό για τις συγκοινωνίες. Πρέπει να δούμε εάν θα αναβαθμιστεί το ΣΑΣΘ ή εάν θα ενσωματωθεί στη μητροπολιτική διοίκηση», δήλωσε και εξέφρασε αγωνία για την εξυπηρέτηση των πολιτών σε απομακρυσμένες περιοχές.
Οι δήμαρχοι πάντως με την ευκαιρία της παρουσίας του υπουργού Υποδομών έθιξαν και ζητήματα που αφορούν τη σχολική στέγη, τις ζημιές που προκλήθηκαν τις τελευταίες ημέρες σε υποδομές από την κακοκαιρία κ.ά. Στη συνάντηση ήταν παρόντες δεκατρείς από τους δεκατέσσερις δημάρχους του νομού Θεσσαλονίκης (απουσίαζε ο δήμαρχος Δέλτα Μίμης Φωτόπουλος), τα μέλη της εκτελεστικής επιτροπής της ΠΕΔΚΜ, ο αν. υπουργός Περιβάλλοντος Σωκράτης Φάμελλος, ο υφυπουργός Εξωτερικών Γιάννης Αμανατίδης και ο πρόεδρος της «Εγνατίας Οδού Α.Ε.» Απόστολος Αντωνούδης.
Συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας
Πριν και κατά τη διάρκεια της συνάντησης έξω από το κτίριο του δημαρχείου Ευόσμου βρίσκονταν συγκεντρωμένα μέλη της λαϊκής συνέλευσης δυτικών συνοικιών και της ΛΑΕ κρατώντας πανό, στο οποίο αναγραφόταν: «Δημόσιες συγκοινωνίες, η μόνη λύση για την πόλη». Επίσης συγκέντρωση διαμαρτυρίας πραγματοποίησαν περίπου 20 από τους 72 απολυμένους συμβασιούχους εργαζόμενους του ΦΟΔΣΑ, καταγγέλλοντας ότι είναι παράνομες οι απολύσεις τους. «Έχουμε έρθει να διαδηλώσουμε για το δικαίωμά μας στην εργασία. Ζητάμε από τον υπουργό να παρέμβει, για να υπάρξει νομιμότητα, γιατί είναι τρεις δήμοι σε όλη την Ελλάδα και ο ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας που δεν εφαρμόζουν το νόμο 4429», ανέφερε ένας εκ των απολυμένων.(πηγή)  ΒΡΕΣ ΔΟΥΛΕΙΑ μέσα από εκατοντάδες αγγελίες εργασίας ΕΔΩ