Του Δημήτρη Μαλλά
dmallas@pegasus.gr
Ισχυρή παρουσία δείχνουν να έχουν μεταξύ των Ελλήνων χρηστών μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media), τα οποία δεν έχουν πάρει τη δημοσιότητα που έχουν λάβει το Facebook και το Twitter, όπως είναι, για παράδειγμα, το LinkedIn. Αυτό είναι από τα βασικά συμπεράσματα της ετήσιας έρευνας κοινωνικής δικτύωσης που ολοκληρώθηκε πρόσφατα από το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και στην οποία συμμετείχαν 1.250 χρήστες των κοινωνικών δικτύων που απάντησαν σε ένα δομημένο ερωτηματολόγιο την περίοδο Νοέμβριος – Δεκέμβριος 2013.
Κατάταξη
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Έρευνας, το πιο διαδεδομένο πλέον μέσο κοινωνικής δικτύωσης για το συγκεκριμένο δείγμα είναι το ΥouΤube (93%), στη δεύτερη θέση έρχεται το Facebook (82%). Η έκπληξη είναι στις αμέσως επόμενες θέσεις όπου δεν συναντάμε το Twitter, όπως θα πίστευαν πολλοί λόγω της μεγάλης προβολής που έχει πάρει το συγκεκριμένο μέσο, αλλά το LinkedIn το οποίο χρησιμοποιείται από το 61% των Ελλήνων χρηστών. Ακολουθούν οι σελίδες δοκιμών (review pages) με 58%, τα blogs με 49% και στην έκτη μόλις θέση βρίσκεται το Twitter με 46%, με το τελευταίο πάντως να παρουσιάζει σημαντική άνοδο. Αξιοσημείωτη είναι επίσης η αυξητική τάση που παρατηρείται στη χρήση όχι και τόσο γνωστών μέσων κοινωνικής δικτύωσης όπως είναι τα Instagram, Foursquare, Flickr και Google+.
YouTube
Όσον αφορά στη χρήση του ΥouΤube, οι Έλληνες χρήστες του Internet δηλώνουν σε ποσοστό 77% ότι το χρησιμοποιούν για την ακρόαση τραγουδιών και σε ποσοστό 68% ότι αναζητούν «πράγματα που τους ενδιαφέρουν», γεγονός που δείχνει την ανάπτυξη της χρήσης του συγκεκριμένου μέσου, το οποίο ανήκει στη Google, ως μηχανή αναζήτησης. Επίσης κοντά στο 30% το χρησιμοποιεί συχνά για να δουν γεγονότα της επικαιρότητας, που καταγράφει τη δυναμικότητα του YouTube και ως εναλλακτικό κανάλι ειδησεογραφίας στην Ελλάδα.
Facebook
Η χρήση του Facebook ορίζεται ως ενεργητική (προβολή απόψεων, επικοινωνία, παιχνίδια κ.λπ.) και ως παθητική (παρακολούθηση διαφημίσεων και απλή παρακολούθηση των εξελίξεων και φίλων). Η ωριμότητα των Ελλήνων χρηστών Facebook, σύμφωνα με τους ερευνητές του ELTRUN, καταγράφεται από το γεγονός ότι η πλειοψηφία (64%) είναι κυρίως ενεργητικοί χρήστες και μόνο 31% είναι παθητικοί. Ένα 5% δηλώνει ότι χρησιμοποιεί σε ίδια συχνότητα τις ενέργειες των δύο κατηγοριών.
Σημαντικό είναι το στοιχεία ότι παρόλο που οι χρήστες είναι ενημερωμένοι (93%) για τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να προφυλάξουν τα προσωπικά τους δεδομένα, ένας στους τρεις δηλώνει ότι σπάνια ελέγχει τις ρυθμίσεις ασφαλείας (privacy settings) του λογαριασμού του και ένας στους δύο σπάνια εξατομικεύει το προφίλ του.
Η καθολική επίδραση του Facebook φαίνεται και από τα στοιχεία των απαντήσεων της έρευνας ότι το 1/3 των χρηστών έχει πάνω από 500 φίλους, ενώ μόνο το 25% γνωρίζει (έχει συναντήσει τουλάχιστον μια φορά) το 100% των φίλων του. Αυτό πιθανόν να εξελιχθεί σε πρόβλημα, ιδιαίτερα για τις νεαρές ηλικίες.
LinkedIn
Η διείσδυση του LinkedIn είναι πλέον ουσιαστική, κυρίως λόγω της ανεργίας και της εργασιακής αβεβαιότητας. Σημειώνεται ότι το LinkedIn είναι ένα μέσο δικτύωσης ανθρώπων με κοινά επαγγελματικά ενδιαφέροντα και γενικότερο χαρακτηρίζεται ως το social medium για τα στελέχη. Τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά του είναι η προβολή των προσωπικών/επαγγελματικών στοιχείων των χρηστών του (95%) και η επαγγελματική στήριξη των ατόμων που βρίσκονται στο δίκτυο τους (ενίσχυση χαρακτηριστικών, congrats, likes) (78%). Λόγω της οικονομικής κρίσης και της επίδρασης για συνεχή επαγρύπνηση νέων εργασιακών δυνατοτήτων, αναμένεται ότι η συχνή χρήση του LinkedIn θα αυξάνεται συνεχώς. Σημειωτέον πως το LinkedIn πλησιάζει τους 700.000 χρήστες στην Ελλάδα από περίπου 511.000 το 2012, ενώ το 58% των χρηστών δηλώνει ότι το χρησιμοποιεί αρκετά συχνά.
Twitter
Η χρήση του Twitter αυξάνεται, αφού ένας στους τρεις χρήστες δηλώνει ότι κάνει like/favorite συχνά τα tweets που συναντά, και ένας στους τέσσερις κάνει share σχόλιο/video. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει κάποιος προβληματισμός όσον αφορά ανακριβή γεγονότα και αντιεπαγγελματικά / σεξιστικά / ρατσιστικά tweets. Όσοι δεν το χρησιμοποιούν δηλώνουν ότι ο σημαντικότερος λόγος είναι επειδή θεωρούν ότι δεν ταιριάζει με τον τρόπο ζωής τους (57%) και δεν είναι εξοικειωμένοι με αυτό (42%).
Πηγή: imerisia.gr