Το υπουργείο Εσωτερικών σχεδιάζει έναν μάλλον πρωτότυπο τρόπο να ενισχύσει την αποτελεσματικότητα του δημόσιου τομέα: Πώς θα λειτουργεί η αξιολόγηση αλά… Trip Advisor.
Τη δυνατότητα στους πολίτες να αξιολογούν τις δημόσιες υπηρεσίες μέσω ενός συστήματος ηλεκτρονικής αξιολόγησης, «βαθμολογώντας» την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών, σχεδιάζει η κυβέρνηση, σύμφωνα με ρεπορτάζ της Καθημερινής της Κυριακής.
Το σχέδιο – που βρίσκεται σε φάση επεξεργασίας – προβλέπει τη δημιουργία ενός ηλεκτρονικού μηχανισμού, μέσω του οποίου οι πολίτες θα τροφοδοτούν, μετά την εξυπηρέτησή τους, τη διοίκηση με τις παρατηρήσεις τους. Στόχος, όπως λένε πηγές του υπουργείου Εσωτερικών, είναι το Δημόσιο να γίνει πιο αποτελεσματικό, πιο αποδοτικό και τελικά πιο εξυπηρετικό για τους ίδιους.
Η σκέψη ξεκίνησε από τη διαπίστωση πως παρά την τεχνολογική πρόοδο που έχει σημειωθεί σε όλους τους τομείς του κράτους, έως αυτή τη στιγμή δεν έχει υπάρξει στον δημόσιο τομέα κάποια φόρμουλα που θα μπορούσε να παρέχει στην κεντρική εξουσία δεδομένα για την ποιότητα των υπηρεσιών από τους φορείς του Δημοσίου.
Η σχεδιαζόμενη ψηφιακή πλατφόρμα θα είναι ένα εργαλείο για να μετριέται η απόδοση κάθε οργανικής μονάδας χωριστά, καθώς και η ικανοποίηση των πολιτών, υπηρεσιών και επιχειρήσεων. Ετσι, θα μπορούν να αναζητούνται και να εφαρμόζονται βελτιώσεις στις παρεχόμενες υπηρεσίες.
Αξίζει να σημειωθεί πως θα δίνεται η δυνατότητα στους πολίτες να αξιολογούν, εκτός από τις υπηρεσίες, και το ανθρώπινο δυναμικό.
Πώς θα λειτουργεί το Trip Advisor… του Δημοσίου
Ο τρόπος που θα λειτουργεί έχει – σύμφωνα πάντα με το ρεπορτάζ της Καθημερινής – ως εξής:
Για παράδειγμα ένας πολίτης επισκέπτεται ένα Κέντρο Εξυπηρέτησης Πολιτών και μετά την επίσκεψη θα έχει τη δυνατότητα ηλεκτρονικά να αξιολογήσει τις υπηρεσίες που του παρασχέθηκαν και το προσωπικό που τον εξυπηρέτησε ως προς τη συμπεριφορά, την ταχύτητα, την αποτελεσματικότητα, την εκπαίδευση ή και την κατάρτισή του. Να αξιολογήσει, δηλαδή, εν γένει τον τρόπο λειτουργίας του Κέντρου.
Αντίστοιχα, ένας πολίτης που νοσηλεύεται σε δημόσιο νοσοκομείο, μετά το εξιτήριό του θα έχει ηλεκτρονικά τη δυνατότητα να αξιολογήσει τις υπηρεσίες που του παρασχέθηκαν από τους νοσηλευτές, τους γιατρούς και το προσωπικό του νοσοκομείου.
Χωρίς επιπτώσεις για τους «κακούς»… η αξιολόγηση
Σε πρώτη φάση τουλάχιστον το νέο σύστημα που θα είναι στα χέρια των πολιτών δεν θα συνδέεται κεντρικά με την αξιολόγηση του Δημοσίου.
Αυτό στην πράξη σημαίνει πως μία κακή βαθμολογία των παρεχομένων υπηρεσιών δεν θα φέρνει ποινές για τους «κακούς» δημοσίους υπαλλήλους και αντίστοιχα πολλά θετικά σχόλια δεν θα φέρνουν κάποιο μπόνους. Ο στόχος είναι, όπως λένε οι ίδιες πηγές, να υπάρξει η δυνατότητα να γνωρίζει το υπουργείο τι λειτουργεί σωστά και τι όχι με βάση τα κριτήρια των πολιτών, ώστε να παρεμβαίνει διορθωτικά.