Ο Κυριάκος Πιερρακάκης συνεχίζει ακάθεκτος το μεταρρυθμιστικό του έργο στην εκπαίδευση επιδιώκοντας να αλλάξει την εικόνα αλλά και την φιλοσοφία του εκπαιδευτικού συστήματος, με το βλέμμα στραμμένο στο Ανοιχτό Σχολείο. Παράλληλα, εξετάζονται αλλαγές που θα αλλάξουν το τοπίο στις πανελλήνιες.
Το σχέδιο της κυβέρνησης για τη ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων έχει ήδη δρομολογηθεί παρά τον αναβρασμό της εκπαιδευτικής, μαθητικής και ακαδημαϊκής κοινότητας και όπως όλα δείχνουν ο υπουργός προετοιμάζει το έδαφος για μια ακόμη μεταρρύθμιση που θα αλλάξει άρδην το εκπαιδευτικό σύστημα.
Ανοίγει ο φάκελος «Εθνικό Απολυτήριο»
Το «Εθνικό Απολυτήριο» έρχεται στο προσκήνιο των συζητήσεων και όπως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε από πλευράς Υπουργείου Παιδείας είναι ένα από τα ζητήματα που έχουν τεθεί στις άμεσες προτεραιότητες προς επεξεργασία και κατάθεση μιας εμπεριστατωμένης πρότασης εφαρμογής.
Όπως άλλωστε είχε αναφέρει και στις προγραμματικές του δηλώσεις ο αρμόδιος υπουργός «Ανοίγουμε τον διάλογο για για ένα κοινά αποδεκτό τρόπο πρόσβασης στα πανεπιστήμια που θα είναι συμβατός τόσο με τις διεθνείς τάσεις όσο και με το κεκτημένο των Πανελλήνιων Εξετάσεων.»
Η φιλοσοφία του Εθνικού Απολυτηρίου είναι να δημιουργηθεί ένα αξιόπιστο σύστημα αξιολόγησης με τις επιδόσεις των αποφοίτων και από τις τρεις τάξεις του Λυκείου να προσμετρώνται στο γενικό μέσο όρο.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ το επιτελείο του υπουργού μελετά τους τρόπους που θα μπορούσε να αναδιαμορφωθεί η εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, χωρίς μεν να απαξιωθεί ο θεσμός των Πανελληνίων Εξετάσεων αλλά και ταυτόχρονα να διορθωθούν αγκυλώσεις του παρελθόντος.
Βέβαια, αξίζει να σημειώσουμε ότι η συζήτηση του Εθνικού Απολυτηρίου διόλου τυχαία και ανεξάρτητη δεν πρέπει να θεωρείται με την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων καθώς η θέσπισή του θα συμβάλλει τα μέγιστα στην αξιολόγηση των αποφοίτων Λυκείου οι οποίοι θα επιθυμούν την εγγραφή τους σε κάποιο από αυτά τα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Εξάλλου, σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει η επιλογή των μαθητών για φοίτηση στα μη κρατικά πανεπιστήμια θα γίνεται με αυστηρά κριτήρια καθώς τα ίδια τα πανεπιστήμια θα επιλέγουν τους φοιτητές με απώτερο στόχο να ενισχύσουν τη φήμη τους και να διατηρήσουν ένα υψηλό επίπεδο σπουδών εφάμιλλο με εκείνο του μητρικού πανεπιστημίου .
Μάλιστα όπως όλα δείχνουν το Εθνικό Απολυτήριο θα είναι αποσυνδεδεμένο από τις Πανελλήνιες οπότε οι μαθητές που δεν επιθυμούν να εισαχθούν σε Δημόσιο ΑΕΙ, θα βάλουν τα δυνατά τους για να συγκεντρώσουν υψηλή βαθμολογία για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις βαθμολογικές απαιτήσεις που θα θέσει το εκάστοτε μη κρατικό πανεπιστήμιο καθώς και με αυτό το βαθμό θα διεκδικήσουν μια θέση σε αυτό.
Από πλευράς εκπαιδευτικών έχει ήδη υπάρξει σχετική αντίδραση στα σχέδια του Υπουργείου. Υπενθυμίζεται ότι η ΟΛΜΕ σε πρόσφατη ανακοίνωσή της έχει αναφερθεί στο ενδεχόμενο Εθνικού Απολυτήριου υπογραμμίζοντας σε ανακοίνωσή της, «με το νομοσχέδιο για την ίδρυση Ιδιωτικών Πανεπιστημίων ανοίγει ο δρόμος και για την καθιέρωση του “εθνικού απολυτηρίου” με περισσότερες “πανελλαδικές εξετάσεις” σε όλες τις τάξεις του.
Όσοι λίγοι μπορούν να ανταπεξέλθουν οικονομικά θα αγοράζουν σπουδές, πτυχίο και μέλλον … χωρίς κόπο, ενώ οι πολλοί θα συνεχίσουν να περνάνε τον ατελείωτο εξεταστικό μαραθώνιο της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) και της Τράπεζας Θεμάτων.
Θα ανοίξει το δρόμο για την επιβολή διδάκτρων και στις προπτυχιακές σπουδές, ενισχύοντας τους ταξικούς φραγμούς στην πρόσβαση των παιδιών στην ανώτατη εκπαίδευση. Το σχολείο της παπαγαλίας μιας ατελείωτης ύλης χωρίς αρχή, μέση και τέλος, που επιβαρύνει δυσβάστακτα τον οικογενειακό προϋπολογισμό, θα γίνει ακόμα χειρότερο και πιο εξοντωτικό για τους μαθητές».
Το τέλος των Πανελλήνιων Εξετάσεων πλησιάζει;
Παράλληλα εξετάζεται και το πλαίσιο των Πανελληνίων που κάθε χρόνο συγκεντρώνουν τα βέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας ως ένας απαρχαιωμένος θεσμός που κάθε άλλο παρά συμβάλλει στην εξέλιξη των μαθητών. Με άξονα αυτή τη σκέψη το υπουργείο Παιδείας αναζητά μια αντίστοιχης φιλοσοφίας εκπαιδευτική πρόταση στην οποία οι μαθητές θα εξετάζονται σε πανελλαδικό επίπεδο με απόλυτα αδιάβλητα κριτήρια.
Μάλιστα η εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ» αποκαλύπτει ότι στον «πυρήνα» αυτών των νέων Πανελλήνιων εξετάσεων θα είναι η περίφημη Τράπεζα Θεμάτων του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής που θα διευρυνθεί ο ρόλος της.
Η αλλαγή αυτή που μπορεί να ακούγεται απλή εντούτοις αναμένεται να παίξει καθοριστικό ρόλο στα θέματα που εξετάζονται κάθε χρόνο οι μαθητές της Γ Λυκείου. Τα θέματα που περιλαμβάνονται στην Τράπεζα Θεμάτων κατά κοινή ομολογία χαρακτηρίζονται ως ιδιαιτέρως απαιτητικά και βασίζονται στο συνδυασμό γνώσης και κριτικής σκέψης, αναδεικνύοντας τους μαθητές που έχουν εμπεδώσει τη διδασκαλία και δεν περιορίζονται στην παπαγαλία. Με τον διευρυμένο ρόλο της Τράπεζας Θεμάτων συνδυαστικά πάντα με την θεματοδότηση από πλευράς εκπαιδευτικών θα ενισχυθεί η αντικειμενικότερη στάθμιση του βαθμού δυσκολίας των θεμάτων, ώστε να μην είναι κάποια δυσανάλογα δύσκολα ή εύκολα για το σύνηθες επίπεδο των μαθητών.
Παράλληλα, στο ρεπορτάζ της εφημερίδας ανοιχτό αφήνεται το ενδεχόμενο και για κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής με ορίζοντα το 2027 που θα υλοποιηθεί καθολικά το Εθνικό Απολυτήριο με τον μεγαλύτερο συντελεστή να έχει η βαθμολογία της Γ Λυκείου και τον μικρότερο η Α Λυκείου. Η κατάργηση της ΕΒΕ είναι ένα από τα πάγια αιτήματα των μαθητών καθώς εξαιτίας αυτής μπαίνει “κόφτης” στις Σχολές και οι μαθητές χάνουν τη θέση του στη σχολή της επιλογής τους ακόμα και για λίγα μόρια.
Όπως όλα δείχνουν οι μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία θα μας απασχολήσουν έντονα το 2024 καθώς ο υπουργός έχει βάλει σκοπό να ανασχεδιάσει την εκπαιδευτική πολιτική της χώρας συνεχίζοντας το έργο των προκατόχων του. dnews.gr
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Τουρισμός για Όλους: Ανατροπή – Πότε θα ανοίξει η πλατφόρμα. Αγγελίες εργασίας με μισθό έως 4.000€