Τι ισχύει για τα Μεταπτυχιακά εξ Αποστάσεως στην Ειδική Αγωγή

 

Τα πλεονεκτήματα

 

Η δημοφιλία των εν λόγω μεταπτυχιακών έχει να κάνει με τα ουσιαστικά οφέλη που αποκομίζουν οι συμμετέχοντες ώστε να μπορούν να εργαστούν στη γενική και ειδική εκπαίδευση.

Πιο συγκεκριμένα επειδή τα μεταπτυχιακά στην Ειδική Αγωγή ανήκουν στις Επιστήμες της Αγωγής προσφέρουν την παιδαγωγική επάρκεια σε όσους αποφοίτους δεν την κατέχουν (έτσι μπορούν να προηγούνται στους αντίστοιχους πίνακες) αλλά και τους προσθέτουν επιπλέον μόρια για μόνιμο διορισμό μέσω ΑΣΕΠ αλλά και για την υπηρεσιακή τους εξέλιξη (διευθυντές, σχολικοί σύμβουλοι, αναβάθμιση μισθολογικού κλιμακίου) εφόσον διοριστούν ή είναι ήδη διορισμένοι.

Πέραν αυτού διεκδικούν τον άμεση τοποθέτησή τους σε δομές ειδικής αγωγής τόσο εάν είναι διορισμένοι (το επιδιώκουν αρκετοί για να διεκδικήσουν διευθυντική θέση ή μετάθεση σε κάποιο κοντινό αστικό κέντρο) όσο και εάν είναι αδιόριστοι αφού εντάσσονται στον κύριο πίνακα ειδικής αγωγής και μοριοδοτούνται με +4 μόρια.

Να αναφέρουμε πως η προϋπηρεσία στις δομές ειδικής αγωγής (σχολεία Ειδικής Αγωγής, θεσμοί παράλληλης στήριξης και τμημάτων ένταξης) μπορεί και μεταφέρεται στη γενική εκπαίδευση με αποτέλεσμα οι συμμετέχοντες να έχουν διπλό όφελος.

Τα ψιλά γράμματα και τα σημεία προσοχής.

Η υψηλή ζήτηση οδήγησε πολλά εκπαιδευτικά ιδρύματα στην δημιουργία μεταπτυχιακών προγραμμάτων ειδικής αγωγής. Παρέχουν όμως όλα τα προγράμματα και η απόκτηση των σχετικών τίτλων, της ευεργετικής δυνατότητες του θεσμικού πλαισίου για την ειδική αγωγή; Τι αποφάσισε ο ΔΟΑΤΑΠ για τα προγράμματα αυτά;

Καλό είναι λοιπόν οι ενδιαφερόμενοι πριν ξεκινήσουν οποιοδήποτε σχετικό μεταπτυχιακό να έχουν υπόψη τους τις 4 σημαντικές αποφάσεις του ΔΟΑΤΑΠ ο οποίος είναι ο αρμόδιος φορέας ακαδημαϊκής αναγνώρισης των εν λόγω μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών.

Τα εξ αποστάσεως μεταπτυχιακά για να αναγνωρίζονται ως ισότιμα των μεταπτυχιακών διπλωμάτων ειδίκευσης του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου θα πρέπει:

  1. η πρακτική άσκηση η οποία ενσωματώνεται σε πρόγραμμα σπουδών ομοταγών εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης της αλλοδαπής και στην οποία αποδίδονται πιστωτικές μονάδες (ECTS) οι οποίες περιλαμβάνονται στις πιστωτικές μονάδες που απαιτούνται για τη χορήγηση του τίτλου σπουδών, να έχει πραγματοποιηθεί στη χώρα στην οποία απονέμεται ο τίτλος (η απόφαση αυτή ισχύει για τους εισαχθέντες από την ημερομηνία αναρτήσεώς της, δηλαδή από 12/2/2016)

  2. τα μεταπτυχιακά να έχουν ξεκινήσει είτε στις αρχές του χειμερινού είτε στις αρχές του εαρινού εξαμήνου και είναι αποδεκτή η απόκτηση κατά μέγιστο 15 ECTS του συνόλου των πιστωτικών μονάδων σε καλοκαιρινή περίοδο (Ολομέλεια Δ.Σ. 172/18-9-2015, ισχύει για μεταπτυχιακά τα οποία ξεκίνησαν μετά το Σεπτέμβριο του 2015)

  3. οι πιστωτικές μονάδες ανά ημερολογιακό εξάμηνο θα πρέπει να είναι κατά μέγιστο 30 ECTS., διευκρινίζεται ότι θα γίνονται αποδεκτές από το Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π. περισσότερες των 30 ECTS ανά εξάμηνο μόνο εφόσον ο υπερβάλλων αριθμός ECTS αφορά σε μαθήματα που ο φοιτητής τα έχει αποδεδειγμένα διδαχθεί σε προηγούμενο εξάμηνο, απέτυχε στην εξέτασή τους τότε και στα οποία επανεξετάζεται (Ολομέλεια Δ.Σ. 174/6-11-2015, ισχύει επίσης για μεταπτυχιακά τα οποία ξεκίνησαν μετά το Σεπτέμβριο του 2015)

  4. το προς αξιολόγηση μέρος των σπουδών τους να αντιστοιχεί κατ’ ελάχιστο σε 90 ECTS. Στο σύνολο αυτών των 90 ECTS δεν συμπεριλαμβάνονται ECTS που έχουν αποκτηθεί στο πλαίσιο ενδεχόμενης πρακτικής άσκησης. Η απόφαση αυτή ισχύει για τους εισαχθέντες από την ημερομηνία αναρτήσεώς της, δηλαδή από 18/3/2016

Προβλήματα με μεταπτυχιακά που δόθηκαν ή προσφέρονται σε Έλληνες φοιτητές:

Μετά τις παραπάνω αποφάσεις αντιμετωπίζουν προβλήματα κυρίως όσοι επέλεξαν να παρακολουθήσουν μεταπτυχιακά των 60 ECTS ( κυρίως σε Ιταλία, Βουλγαρία και Αγγλία) αλλά και όσοι επιθυμούν να αποκτήσουν μεταπτυχιακά στην Ειδική Αγωγή και τη Σχολική Ψυχολογία, προκειμένου να ενταχθούν στους πίνακες ειδικής αγωγής (ΣΜΕΑΕ). Όπως είναι γνωστό το Ι.Ε.Π. προκειμένου να εντάξει τους απόφοιτους και να τους μοριοδοτήσει απαιτεί να υπάρχει πρακτική άσκηση, η οποία όμως σύμφωνα με την απόφαση του ΔΟΑΤΑΠ θα πρέπει πλέον να προσφέρεται αποκλειστικά στην αλλοδαπή (λχ Κύπρο, Ιταλία, Αγγλία). Στην παραπάνω απόφαση δεν εμπίπτουν τα κοινά μεταπτυχιακά που γίνονται ανάμεσα σε ξένα και ελληνικά πανεπιστήμια (join degree).

Από τα 15 σχετικά μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών την απαίτηση αυτή καλύπτουν μέχρι στιγμής μόνο δυο εξ αυτών. Να αναφέρουμε πως τα υπόλοιπα προγράμματα που δεν συμπεριλαμβάνουν πρακτική δεν αντιμετωπίζουν το πρόβλημα αυτό.

Τέλος να προσθέσουμε πως ήδη υπάρχει πρόβλημα με όσους έχουν εγγραφεί σε μεταπτυχιακά επιπέδου 1 και 2 της Ιταλίας (MASTER DI PRIMO & DI SECONDO LIVELLO) καθώς δεν εντάσσονται στο επίσημο πλαίσιο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της Ιταλίας και δεν δίνουν πρόσβαση σε διδακτορικό πρόγραμμα (απόφαση της Ολομέλειας Δ.Σ. ΔΟΑΤΑΠ 170/17-7-2015 θα ισχύσει για τους εγγραφέντες σε προγράμματα μετά την 1η /9/2015).

Ποια Μεταπτυχιακά πληρούν τις προϋποθέσεις;

Είναι δεδομένο πλέον πως το Ι.Ε.Π. προκειμένου να εντάξει τους απόφοιτους στους πίνακες και να τους μοριοδοτήσει απαιτεί να υπάρχει πρακτική άσκηση, η οποία όπως προαναφέραμε θα πρέπει πλέον να προσφέρεται αποκλειστικά στην αλλοδαπή (λχ Κύπρο, Ιταλία, Αγγλία) και αυτή να συμπεριλαμβάνεται στο πρόγραμμα σπουδών. Στην παραπάνω απόφαση δεν εμπίπτουν τα κοινά μεταπτυχιακά τα οποία γίνονται ανάμεσα  σε ελληνικά ή και ξένα πανεπιστήμια (join degree).

Από τα 15 σχετικά μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών που ερευνήσαμε, την απαίτηση αυτή καλύπτουν μέχρι στιγμής μόνο δυο εξ αποστάσεως μεταπτυχιακά προγράμματα στη ειδική αγωγή.

  1. Το κοινό πτυχίο του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ) με το Παιδαγωγικό Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

  2. Το κοινό πτυχίο του Πανεπιστημίου Λευκωσίας με το Πανεπιστήμιο Πατρών.

Το πλεονέκτημα που έχει το κοινό πρόγραμμα του ΕΑΠ με το Τμήμα του Βόλου είναι το οικονομικό αλλά αυτό στην πράξη αντισταθμίζεται αν λάβει κανείς σαν δεδομένο πως ο μέσος όρος αποφοίτησης των μεταπτυχιακών του ΕΑΠ ξεπερνά τα 3,5 χρόνια (παρόλο που η διάρκεια είναι διετής) με αποτέλεσμα να αποκτούν συγκριτικό πλεονέκτημα στην κατάταξή τους στους πίνακες όσοι επιλέξουν το Μεταπτυχιακό που υλοποιεί το Παν/μιο Λευκωσίας με το Παν/μιο Πατρών.

Εάν ενδιαφέρεστε να λάβετε περισσότερες πληροφορίες για το μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδικής αγωγής μπορείτε να στείλετε την παρακάτω φόρμα εκδήλωσης ενδιαφέροντος στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας.

ΦΟΡΜΑ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΝ. ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ

Εάν ενδιαφέρεστε για το αντίστοιχο πρόγραμμα του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου μπορείτε να επικοινωνήσετε: Για πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα επικοινωνήστε με το Τμήμα Μητρώου Φοιτητών: Μαρία Λάζαρη

Τηλ: 2610 367322 – fax: 2610 367110 – e-mail: eag@eap.gr
(πηγή) ΒΡΕΣ ΔΟΥΛΕΙΑ ΕΔΩ