Μέχρι πότε ισχύουν οι παλιές ταυτότητες – Ποιες υπηρεσίες ενημερώνονται για αλλαγή.

Οι παλιές αστυνομικές ταυτότητες στην Ελλάδα θα ισχύουν μέχρι τις 3 Αυγούστου 2026. Μετά από αυτήν την ημερομηνία, οι παλιές ταυτότητες θα πάψουν να είναι έγκυρες και θα απαιτείται η έκδοση των νέων ψηφιακών ταυτοτήτων.

Όταν εκδίδεται η νέα ταυτότητα, ο πολίτης δεν χρειάζεται να ενημερώσει μεμονωμένα τις υπηρεσίες σχετικά με την αλλαγή, καθώς αυτή γίνεται αυτόματα. Οι πληροφορίες που περιέχονται στη νέα ταυτότητα (όπως αριθμός ταυτότητας) θα ενημερωθούν αυτόματα στις εξής υπηρεσίες:

  1. Φορολογική Διοίκηση (ΑΑΔΕ)
  2. ΕΦΚΑ και άλλα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης.
  3. Δημόσιες υπηρεσίες που χρησιμοποιούν το σύστημα TAXISnet.
  4. Τράπεζες και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που συνδέονται με την Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ).

Η διαδικασία αυτή επιτρέπει στους πολίτες να αποφεύγουν την ταλαιπωρία της χειροκίνητης ενημέρωσης κάθε υπηρεσίας με την αλλαγή των προσωπικών στοιχείων τους. Ωστόσο, αν ο πολίτης έχει εξειδικευμένες υπηρεσίες ή συμβάσεις που δεν είναι συνδεδεμένες άμεσα με το σύστημα (π.χ. ιδιωτικές συμβάσεις), μπορεί να απαιτείται να ενημερώσει χειροκίνητα τις σχετικές υπηρεσίες ή οργανισμούς.

Κατάργηση Παλιών Ταυτοτήτων και Κανονισμός (ΕΕ) 2019/1157

Η ισχύς των παλιών ταυτοτήτων θα λήξει στις 3 Αυγούστου 2026, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2019/1157. Αυτός ο κανονισμός έχει ως στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας και της αξιοπιστίας των εγγράφων ταυτοποίησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ακολουθούν οι βασικοί λόγοι και λεπτομέρειες σχετικά με αυτή την αλλαγή:

1. Τι είναι ο Κανονισμός (ΕΕ) 2019/1157;

Ο Κανονισμός (ΕΕ) 2019/1157 θεσπίστηκε για να διασφαλίσει ότι όλα τα έγγραφα ταυτοποίησης που εκδίδονται από τις χώρες μέλη της ΕΕ πληρούν συγκεκριμένα πρότυπα ασφαλείας. Ένας από τους κύριους στόχους του είναι η εισαγωγή μηχανικώς αναγνώσιμης ζώνης (MRZ), η οποία διευκολύνει την αυτόματη ανάγνωση και επαλήθευση των στοιχείων του κατόχου.

2. Γιατί οι παλιές ταυτότητες δεν θα έχουν ισχύ;

Οι παλιές ταυτότητες δεν διαθέτουν τη μηχανικώς αναγνώσιμη ζώνη, γεγονός που καθιστά δύσκολη την αυτόματη επαλήθευση τους σε σημεία ελέγχου, όπως αεροδρόμια ή συνοριακοί σταθμοί. Η έλλειψη αυτής της τεχνολογίας μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένο κίνδυνο απάτης και παραβιάσεων ασφαλείας.

3. Ποιες είναι οι συνέπειες για τους πολίτες;

Από την ημερομηνία λήξης, οι πολίτες που κατέχουν παλιές ταυτότητες θα πρέπει να αποκτήσουν νέες, συμμορφούμενες με τον κανονισμό, προκειμένου να μπορούν να ταξιδεύουν εντός της ΕΕ ή να χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες που απαιτούν έγκυρη ταυτοποίηση. Αυτό σημαίνει ότι οι πολίτες θα πρέπει να προγραμματίσουν την ανανέωση των εγγράφων τους πριν από την προθεσμία.

4. Πώς επηρεάζει αυτό τις διαδικασίες έκδοσης νέων ταυτοτήτων;

Οι κυβερνήσεις των κρατών μελών εργάζονται ήδη για την προσαρμογή των διαδικασιών έκδοσης νέων ταυτοτήτων ώστε να συμμορφώνονται με τον κανονισμό. Αυτό περιλαμβάνει τη χρήση σύγχρονων τεχνολογιών και τη βελτίωση της ασφάλειας κατά τη διαδικασία έκδοσης.

5. Συμπέρασμα

Η κατάργηση των παλιών ταυτοτήτων από τις 3 Αυγούστου 2026 αποτελεί μια σημαντική αλλαγή στην πολιτική ασφαλείας της ΕΕ, που αποσκοπεί στη βελτίωση της προστασίας των πολιτών και στην καταπολέμηση της απάτης μέσω πιο αξιόπιστων εγγράφων ταυτοποίησης.

Η διαδικασία έκδοσης ή αντικατάστασης της ταυτότητας περιλαμβάνει ένα κόστος, το οποίο ανέρχεται σε 10 ευρώ. Αυτό το ποσό καταβάλλεται κυρίως από τους πολίτες που αιτούνται την έκδοση νέας ταυτότητας είτε λόγω λήξης της ισχύος της παλιάς τους ταυτότητας είτε λόγω φθοράς ή μεταβολής στοιχείων (π.χ., αλλαγή ονόματος, επωνύμου κλπ.).

Ειδικότερα, οι κατηγορίες πολιτών που υποχρεούνται να πληρώσουν αυτό το ποσό περιλαμβάνουν:

  1. Νέοι Πολίτες: Όλοι οι πολίτες που αποκτούν την πρώτη τους ταυτότητα.
  2. Άτομα με Ληγμένες Ταυτότητες: Πολίτες των οποίων η ταυτότητα έχει λήξει και χρειάζονται νέα.
  3. Άτομα με Φθαρμένες ή Παλαιές Ταυτότητες: Όσοι επιθυμούν να αντικαταστήσουν μια φθαρμένη ή πολύ παλιά ταυτότητα.

Ραντεβού για την έκδοση δελτίου ταυτότητας Ελλήνων πολιτών

Κλείστε ψηφιακό ραντεβού για να εκδώσετε δελτίο ταυτότητας (ΔΤ) με φυσική παρουσία στην αστυνομική αρχή του τόπου μόνιμης ή προσωρινής σας κατοικίας.

Η υπηρεσία παρέχεται για την:

  • έκδοση των νέων τύπου ΔΤ Ελλήνων πολιτών
  • αντικατάσταση ΔΤ λόγω μεταβολής στοιχείων, φθοράς, λήξης ισχύος ή παλαιότητας

Για να κλείσετε το ηλεκτρονικό σας ραντεβού θα χρειαστεί να καταχωρίσετε:

  • τους προσωπικούς σας κωδικούς πρόσβασης στο Taxisnet
  • τα στοιχεία επικοινωνίας σας

Σημειώστε πως το ραντεβού μπορεί να το κλείσει και κάποιος άλλος για εσάς, αλλά στο ραντεβού θα πρέπει να είστε εσείς παρόντες.

Επίσκεψη στην αρμόδια αστυνομική αρχή
Κατά την επίσκεψή σας στην αρμόδια αστυνομική αρχή, όπου θα εκδώσετε την ταυτότητα σας, θα χρειαστεί να προσκομίσετε τα απαραίτητα δικαιολογητικά.

Απώλεια ΔΤ
Σε περίπτωση απώλειας της ταυτότητας σας, επιλέξτε Δήλωση απώλειας δελτίου ταυτότητας Ελλήνων πολιτών και στη συνέχεια επικοινωνήστε τηλεφωνικά με την αρμόδια αστυνομική αρχή, όπου υπάλληλος του αστυνομικού τμήματος θα σας κλείσει το πρώτο διαθέσιμο ραντεβού.

Κλοπή ΔΤ

Η καταγγελία για κλοπή του ΔΤ γίνεται αποκλειστικά στο Τμήμα Ασφαλείας ή το Αστυνομικό Τμήμα, της περιοχής που συνέβη ή στην πλησιέστερή σας Αστυνομική Αρχή, και όχι ηλεκτρονικά.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη διαδικασία και τις απαιτήσεις, οι πολίτες μπορούν να επισκεφθούν την ηλεκτρονική πλατφόρμα id.gov.gr, όπου έχουν τη δυνατότητα να προγραμματίσουν ψηφιακά ραντεβού για την επίσκεψη στις αρμόδιες υπηρεσίες.

Πηγή: enaklik.com ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Γονείς – Δικαιούχοι του επιδόματος 500€. Προσλήψεις μόνο με απολυτήριο λυκείου στην Ελληνική Αστυνομία. «Εξοικονομώ»: Έρχονται τρία προγράμματα