Την δυνατότητα όλων των υπηρεσιών του δημοσίου καθώς και στα ν.π.δ.δ. και ν.π.ι.δ. να συνάπτουν ατομικές συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, για τις ανάγκες καθαριότητας, εστίασης, σίτισης και φύλαξης των κτιρίων προβλέπει τροπολογία που κατατέθηκε και ψηφίστηκε στο νομοσχέδιο για την κοινωνική οικονομία

Σύμφωνα με την τροπολογία η σχετική ρύθμιση έχει ευεργετικές συνέπειες τόσο για τους φορείς, όσο και για τους αντισυμβαλλόμενους αυτών, καθώς επιλύει σημαντικά χρόνια προβλήματα στους τομείς των υπηρεσιών αυτών που σχετίζονται με την διαφύλαξη του δημοσίου συμφέροντος, όπως η εξασφάλιση δημοσιονομικού οφέλους και αποκατάσταση των εργασιακών δικαιωμάτων, ενώ παράλληλα ρυθμίζει την ομαλή μετάβαση για την παροχή των υπηρεσιών αυτών σε συνθήκες δημοσιονομικής και εργασιακής ομαλότητας.

Συγκεκριμένα με τις διατάξεις της υπόψη τροπολογίας, προβλέπονται τα εξής:

α. Παρέχεται η δυνατότητα σε όλες τις υπηρεσίες του δημοσίου τομέα και στα εποπτευόμενα από αυτά ν.π.δ.δ. και ν.π.ι.δ. να συνάπτουν ατομικές συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, για τις ανάγκες καθαριότητας, εστίασης, σίτισης και φύλαξης των κτιρίων ευθύνης αυτών και του περιβάλλοντος χώρου τους, κατά παρέκκλιση της κείμενης σχετικής νομοθεσίας και εφόσον συντρέχουν οι προβλεπόμενες προϋποθέσεις (μη επάρκεια υπάρχοντος προσωπικού, απρόβλεπτες ή επείγουσες καταστάσεις).

β. Όσον αφορά στην ανώτατη χρονική διάρκεια των ανωτέρω συμβάσεων εφαρμόζεται η υφιστάμενη σχετική νομοθεσία (άρθρα 5-7 του π.δ/τος 164/2004) και απαγορεύεται η μετατροπή αυτών σε συμβάσεις αορίστου χρόνου. Το κόστος σύναψης των εν λόγω συμβάσεων βαρύνει τις πιστώσεις των προϋπολογισμών των προαναφερόμενων φορέων, εκκαθαρίζεται σε βάρος αυτών και πρέπει να είναι εντός των ορίων των σχετικών εγγεγραμμένων διαθέσιμων πιστώσεων.

γ. Συγκροτείται τριμελής μη’ αμειβόμενη επιτροπή για την επιλογή των φυσικών προσώπων με τα οποία συνάπτονται οι προαναφερόμενες συμβάσεις εργασίας από τους οικείους φορείς, σύμφωνα με την οριζόμενη διαδικασία.
Το ΑΣΕΠ ασκεί τον έλεγχο νομιμότητας επί της προαναφερόμενης διαδικασίας εντός της οριζόμενης αποκλειστικής προθεσμίας και προβαίνει στις προβλεπόμενες ενέργειες. Με κ.υ.α. ρυθμίζονται ζητήματα εφαρμογής των ανωτέρω.

δ. Θεωρούνται σύννομες και εκκαθαρίζονται σε βάρος των πιστώσεων των προϋπολογισμών των αρμοδίων φορέων οι δαπάνες που έχουν προκύψει, μέχρι την έναρξη ισχύος των προτεινομένων διατάξεων, από τη σύναψη συμβάσεων καθαριότητας κτηρίων και περιβάλλοντος χώρου, καθώς και σίτισης ή/και φύλαξης, κατά περίπτωση, των οριζομένων φορέων του δημοσίου τομέα, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 72 του ν.4369/2016, του άρθρου 97 του ν.4368/2016, του άρθρου 44 του ν.4403/2016 και του άρθρου 81 του ν.4413/2016.

ε. Παρέχεται η δυνατότητα στους αρμόδιους φορείς, εφόσον συντρέχουν οι οριζόμενες προϋποθέσεις, να συνάπτουν συμβάσεις εργασίας με πρόσωπα που έχουν επιλεγεί κατ’ εφαρμογή των προαναφερόμενων διατάξεων, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης. Με υπουργική απόφαση καθορίζονται θέματα εφαρμογής των εν λόγω ρυθμίσεων.
στ. Επαναφέρονται σε ισχύ οι διατάξεις του δεύτερου εδαφίου του άρθρου 97 του ν.4368/2016, σύμφωνα με τις οποίες προβλέπεται η υπαγωγή στην ασφάλιση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ των φυσικών προσώπων που συνάπτουν τις ανωτέρω συμβάσεις εργασίας.

Σύμφωνα με την τροπολογία η προτεινόμενη ρύθμιση αποσκοπεί στην διασφάλιση επιτακτικού δημοσίου συμφέροντος στους τομείς των παρεχόμενων στον δημόσιο τομέα υπηρεσιών καθαριότητας φύλαξης και σίτισης από τρίτους. Ειδικότερα, για τους τομείς αυτούς, αρχικώς προβλεπόταν η εκχώρησή τους προς εργολάβους, υπό την προϋπόθεση ότι η αμοιβή του αναδόχου δεν υπερβαίνει την απαιτούμενη δαπάνη για την πλήρωση κενών οργανικών θέσεων των οικείων κλάδων ή ειδικοτήτων.

Μεταγενέστερα, για την εκχώρηση των υπηρεσιών αυτών δεν υπήρξε πρόβλεψη ορίου για το κόστος της σύμβασης του εργολάβου, ακόμη δηλαδή και εάν υπερβαίνει την απαιτούμενη δαπάνη για την πλήρωση των κενών θέσεων (βλ. άρθρο 13 παρ.2 του ν.2889/2001 Α’37 ). Μεταγενέστερα οι υπηρεσίες αυτές παρέχονταν βάσει δημοσίων συμβάσεων που προβλέπονταν από την κοινοτική οδηγία 2004/18/ΕΚ, που ενσωματώθηκε στο ελληνικό δίκαιο με το π.δ. 60/2007 και πλέον σήμερα δυνάμει του ν.4412/2016 (ΑΊ47), που ενσωμάτωσε την οδηγία 2014/24/ΕΕ.

Ωστόσο η παροχή των υπηρεσιών των κλάδων της φύλαξης, καθαριότητας και σίτισης, υπό το ανωτέρω καθεστώς παρουσίασε εκτεταμένες παθογένειες, που θίγουν το δημόσιο συμφέρον, προς δύο κύριες κατευθύνσεις:
– Η ανορθολογική λειτουργία των κανόνων του ανταγωνισμού και η απουσία ανώτατου πλαφόν του εργολαβικού ανταλλάγματος των δημοσίων συμβάσεων για την παροχή των υπηρεσιών αυτών, οδήγησε σε μία υπερβολική αύξηση του κόστους τους.
– Μέσα από έρευνα που διενεργήθηκε (Ιανουαρίου 2009) από το Ινστιτούτο Εργασίας της ΓΣΕΕ/ΑΔΕΔΥ, καταγράφεται το πλαίσιο μέσα στο οποίο λειτουργούν οι εργολαβικές αναθέσεις (outsourcing) συνιστώντας μια ευέλικτη μορφή απασχόλησης εργατικού δυναμικού χαμηλού κόστους, η οποία ενισχύει τους όρους της εργασιακής ανασφάλειας και της κοινωνικής αβεβαιότητας. Τα ίδια φαινόμενα καταγράφονται σε νέα έκθεση του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ (Μάρτιος 2011). (πηγή)

ΒΡΕΣ ΔΟΥΛΕΙΑ ανάμεσα σε εκατοντάδες αγγελίες εργασίας ΕΔΩ:

[neuvoo_jobroll]