ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: ΟΑΕΔ–ΔΥΠΑ: Νέο επίδομα 1.000€ σε 80.000 ανέργους.
966 μόνιμες και εποχικές προσλήψεις. Σε κίνδυνο 6 επιδόματα

Τη λεπτή ισορροπία που θα ικανοποιήσει έστω και μερικώς τους καταναλωτές για μια στήριξη απέναντι στις διαδοχικές ανατιμήσεις των υγρών καυσίμων χωρίς όμως να βάλει την Ελλάδα ξανά στο στόχαστρο των θεσμών και των διεθνών αγορών αναζητεί προς το παρόν το οικονομικό επιτελείο.

Μαζί με τα συναρμόδια υπουργεία εργάζονται με ορίζοντα μέχρι και το τέλος του μήνα. Μέχρι τότε αναμένεται να οριστικοποιηθούν τα περιθώρια αλλά και το είδος των νέων μέτρων στήριξης που θα εφαρμόσουν. Το υπουργείο Οικονομικών έχει διαμηνύσει και στα υπόλοιπα υπουργεία ότι όποιο νέο πακέτο υιοθετηθεί θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί από πλεόνασμα εσόδων (ο νέος δανεισμός έχει αποκλειστεί λόγω υψηλών επιτοκίων) και χωρίς να θέτει σε κίνδυνο τους δημοσιονομικούς στόχους του 2022. Τούτο με δεδομένο ότι η Κομισιόν αποφάσισε την παράταση της δημοσιονομικής ευελιξίας και για το 2023, αλλά θέτει περιορισμούς στις δαπάνες για μέτρα στήριξης στις χώρες με υψηλό χρέος όπως η Ελλάδα.

Συνεργασία

Προς το παρόν, οι επιτελείς του υπ. Οικονομικών συνεργάζονται με το υπ. Ενέργειας, προκειμένου να υλοποιηθεί η αναδρομική παρέμβαση για τα τιμολόγια του ρεύματος που θα έχει κόστος 3,2 δισ. ευρώ μέχρι και το τέλος του χρόνου. Αυτές τις ημέρες, γίνονται οι ρυθμίσεις ώστε μέχρι και τα μέσα του μήνα να ανοίξει η πλατφόρμα για την αναδρομική καταβολή του 60% των επιβαρύνσεων (αφαιρουμένων των εκπτώσεων των παρόχων και των επιδοτήσεων των τιμολογίων) που είχαν οι καταναλωτές, από τον Δεκέμβριο του 2021. Η εφαρμογή του μέτρου τον Ιούνιο και η έμμεση κατάργηση της ρήτρας αναπροσαρμογής τον Ιούλιο θεωρείται ότι θα αποσυμπιέσουν σε μεγάλο βαθμό τις επιβαρύνσεις που υφίστανται τα ελληνικά νοικοκυριά.

Το επόμενο βήμα σε ό,τι αφορά τα μέτρα στήριξης θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες.

Ο πρώτος είναι τα φορολογικά έσοδα να έχουν την ίδια καλή πορεία που οδήγησε στην υπέρβαση του στόχου του προϋπολογισμού κατά 1,7 δισ. ευρώ στο τέλος Απριλίου. Προς το παρόν τα μηνύματα για τα έσοδα μέχρι και το δεύτερο 10ήμερο του Μαΐου είναι θετικά

Ο δεύτερος παράγοντας είναι η πορεία του τουρισμού που θα δώσει μια ομαλή πορεία αυξημένων εσόδων, σχεδόν μέχρι και τα τέλη του χρόνου. To οικονομικό επιτελείο λειτουργεί με τον συντηρητικό στόχο που θέλει τον τζίρο του τουριστικού κλάδου για φέτος να ανακτά το 80-85% του τζίρου-ρεκόρ των 18,5 δισ. ευρώ που είχε πετύχει το 2019 και θα φτάσει τα 15,5 δισ. ευρώ. Με βάση όλες τις μέχρι στιγμής ενδείξεις από τους επαγγελματίες του κλάδου, ο κύκλος εργασιών στον τουρισμό θα φτάσει και ίσως θα ξεπεράσει τον τζίρο του 2019. Συνεπώς μόνο από τον τουρισμό υπάρχει η προσδοκία για επιπλέον έσοδα ύψους 3 δισ. ευρώ.

Ο τρίτος παράγοντας θα είναι ο δημοσιονομικός χώρος που θα πρέπει να δημιουργηθεί από τα μέτρα στήριξης που έχουν ήδη ανακοινωθεί και θα εφαρμοστούν. Με άλλα λόγια, για να υπάρχει περιθώριο για νέα μέτρα, θα πρέπει αυτά που ήδη τρέχουν να κοστίσουν λιγότερο από ό,τι είχε αρχικά υπολογιστεί. Δηλαδή, το κόστος για την παρέμβαση στα τιμολόγια ρεύματος να είναι τελικά μικρότερο από 3,2 δισ. ευρώ. Τούτο διότι το οικονομικό επιτελείο δεν θέλει σε καμία περίπτωση να αλλάξει για δεύτερη φορά τον στόχο για το πρωτογενές έλλειμμα, το οποίο αυξήθηκε στο 2% του ΑΕΠ από 1,4% του ΑΕΠ που είχε ως στόχο ο προϋπολογισμός του 2022, ακριβώς για να συμπεριλάβει τα ήδη γνωστά μέτρα στήριξης. Μια ακόμη συνθήκη που θα πρέπει να εκπληρώνεται είναι ότι δεν θα πρέπει να γίνει νέος και εκ των πραγμάτων ακριβός δανεισμός για να υλοποιηθούν νέα μέτρα στήριξης.

Καύσιμα

Σε ό,τι αφορά όμως ενδεχόμενα πρόσθετα μέτρα, με δεδομένο ότι το θέμα με τις ανατιμήσεις στο ρεύμα θα βρει λύση, η στόχευση θα είναι να μετριαστούν οι αυξήσεις στα υγρά καύσιμα. Ειδικότερα:

  • Η επιδότηση των καυσίμων θα παραταθεί με άλλη μορφή. Θα αφορά και πάλι σε μια επιδότηση, η οποία όπως θα είναι μηνιαία και θα μπορεί να αυξομειώνεται ανάλογα με τη διακύμανση των τιμών ώστε να απορροφά σε κάθε περίπτωση ένα μέρος των ανατιμήσεων.
  • Η ειδική επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης κατά 15 λεπτά στην τιμή διυλιστηρίου θα πάρει και δεύτερη παράταση (έχει ήδη παραταθεί για τον Μάιο και τον Ιούνιο) ίσως και μέχρι το τέλος του χρόνου, ανάλογα με την πορεία των διεθνών τιμών του πετρελαίου.

Μεγαλύτερο πρόβλημα είναι το μέτρο που θα πρέπει να επιλεγεί για να βοηθήσει τους οικονομικά ασθενέστερους. Σε πρώτη φάση αυτό έγινε με την επιταγή ακρίβειας από την οποία επωφελήθηκαν περίπου 1,6 εκατ. φορολογούμενοι. Τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας εξετάζουν ένα νέο μέτρο με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και ίσως με ένα ανανεούμενο μηνιαίο ποσό μέχρι και το τέλος του χρόνου.

Πηγή: eleftherostypos.grΒΡΕΣ ΔΟΥΛΕΙΑ ΕΔΩ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: ΟΑΕΔ–ΔΥΠΑ: Νέο επίδομα 1.000€ σε 80.000 ανέργους.
966 μόνιμες και εποχικές προσλήψεις. Σε κίνδυνο 6 επιδόματα