«Mια κιβωτό απασχόλησης» (σύμφωνα με τον χαρακτηρισμό του πρώην υπουργού Οικονομικών Ν. Χριστοδουλάκη), έως ότου κι εφόσον η ανάπτυξη αντικατοπτριστεί σε νέες θέσεις απασχόλησης και στα προ κρίσης επίπεδα (μετά 7 έως 11 χρόνια), μπορεί να αποτελέσει η θεσμοθέτηση της πρότασης που δημοσιοποίησε χθες το Παρατηρητήριο του ΙΝΕ-ΓΣΕΕ για την εγγυημένη απασχόληση μακροχρονίως ανέργων -κι όχι μόνο- που βρίσκονται έως και 4 χρόνια εκτός αγοράς εργασίας. Ανάλογη εφαρμογή του θεσμού «ύστατης καταφυγής στο κράτος ως εργοδότη» ενεργοποιείται και σε άλλες χώρες, κάθε φορά που η ανεργία υπερβαίνει το ανώτατο όριο. Οπως ενδεικτικά ανέφερε ο πρόεδρος του Levy Economics Insitute, Δημ. Παπαδημητρίου, «στη Χιλή, όταν το ποσοστό ανεργίας αυξάνεται πάνω από τον μέσο όρο της τελευταίας τριετίας, ενεργοποιείται αμέσως ένα αντίστοιχο πρόγραμμα το οποίο χρηματοδοτείται από το 1% του ΑΕΠ».
Χθες, κατά την παρουσίαση της 200 σελίδων μελέτης που αφορά τη θεσμοθέτηση εγγυημένης απασχόλησης με φορέα «το κράτος ως εργοδότη ύστατης καταφυγής», δόθηκε στη δημοσιότητα για πρώτη φορά μια πλήρως ποσοτικοποιημένη σε 8 εναλλακτικά σενάρια (με κατώτατο μισθό τα 586 ή τα 751 ευρώ) μελέτη που τεκμηριώνει γιατί είναι εφικτό και μεσοπρόθεσμα δημοσιονομικά χρήσιμο να αλλάξει η φορά στον τρόπο που σπαταλά το ΕΣΠΑ τα κονδύλια για τα προγράμματα απασχόλησης και να αναδιαρθρωθεί το χρηματοδοτικό πλαίσιο ακόμη κι αν σε ένα βαθμό συγκρατεί την αύξηση της ανεργίας (από 2% έως 5%). Το καθαρό κόστος από την εφαρμογή του προγράμματος απασχόλησης ορισμένου χρόνου για το λιγότερο 200.000 ανέργους και με ανώτατο τους 550.000 κυμαίνεται -σύμφωνα με τους υπολογισμούς- από 1,11 έως 3,93 δισ. ευρώ. Το σύνολο των θέσεων εργασίας μπορεί να ξεκινήσει από 257.000 και να φθάσει έως και τις 751.000. Τα δημοσιονομικά έσοδα υπολογίζονται από 1,62 έως 5,71 δισ. ευρώ.
Αυτό το μαζικό πρόγραμμα που -όπως επέμειναν οι ερευνητές- πρέπει να θεσμοθετηθεί ως δομικό εργαλείο για την έκτακτη κατάσταση που σηματοδοτεί όχι μόνο ο όγκος του 1,35 εκατ. ανέργων, αλλά και η διάρθρωση της ανεργίας, δύναται να υλοποιηθεί σε ένα εύρος κοινωφελών εργασιών που μπορεί να εκτείνεται από περιβαλλοντικά και αντιπλημμυρικά έργα, εκπαιδευτικά προγράμματα που χορηγούνται δωρεάν για ενηλίκους έως και εργασίες στο πλαίσιο της αλληλέγγυας κοινωνικής οικονομίας. Τη μελέτη για το πώς το θεωρητικό μοντέλο του Levy Economics Institute του Bard College, το οποίο παρουσίασε ο πρόεδρος του ινστιτούτου, ανέλυσε η κ. Ρ. Αντωνοπούλου. Στη συζήτηση που ακολούθησε με θέμα «Απασχόληση – ανάπτυξη και βιωσιμότητα του χρέους» συμμετείχαν ο κ. Π. Λιαργκόβας, πανεπιστημιακός, γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, ο κ. Ν. Χριστοδουλάκης, καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο κ. Γ. Σταθάκης από τον ΣΥΡΙΖΑ και το Πανεπιστήμιο Κρήτης, και ο πανεπιστημιακός και στέλεχος του Παρατηρητηρίου του ΙΝΕ-ΓΣΕΕ κ. Γ. Αργείτης.
Κεντρικό θέμα της συζήτησης αποτέλεσε η χρηματοδότηση του προγράμματος. Ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ Γ. Παναγόπουλος σημείωσε ότι εκτός από την εμπλοκή της ΕΤΕπ θα επιχειρηθεί η συμβολή του αρμόδιου επιτρόπου, ώστε η συγκεκριμένη πρωτοβουλία να ενταχθεί στα χρηματοδοτούμενα προγράμματα του ΕΣΠΑ. Προτάσεις, όπως παρακράτηση 70 ευρώ από τους δημοσίους υπαλλήλους για να υποκατασταθεί ο παλιός ΛΑΦΚΑ, κατατέθηκαν από τον κ. Ν. Χριστοδουλάκη, ενώ υπέρ του προγράμματος, διότι μεταξύ άλλων ενισχύει και τη διαδικασία σταθεροποίησης του κατώτατου μισθού, τάχθηκε και ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γ. Σταθάκης.
Πηγή :www.kathimerini.gr