Στην Καθολική Υπηρεσία εντάσσονται νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις (με ισχύ παροχής μέχρι 25 KVA) που τους έχει καταγγελθεί η σύμβαση ηλεκτροδότησης, συνήθως λόγω οφειλών, έως ότου βρουν νέο προμηθευτή ρεύματος.
Ο προμηθευτής Καθολικής Υπηρεσίας ηλεκτρικής ενέργειας είναι ο προμηθευτής που υποχρεούτανα προμηθεύει μικρούς πελάτες, οικιακούς πελάτες ανεξαρτήτως ισχύος και μη οικιακούς με ισχύ παροχής μέχρι και 25 kVA.
Συγκεκριμένα, μικρές επιχειρήσεις με ισχύ παροχής έως 25 kVA, όπως ενδεικτικά:
- γραφεία
- καταστήματα
- κοινόχρηστα
- εργαστήρια
- μικρές βιοτεχνίες
- συνεργεία, κλπ.
οι οποίοι, μετά την παύση εκπροσώπησης από τον τελευταίο Προμηθευτή ή τη λήξη της περιόδου προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας από τον Προμηθευτή Τελευταίου Καταφυγίου:
- Έχουν αδρανήσει σχετικά με το δικαίωμα ελεύθερης επιλογής Προμηθευτή
είτε
- Αδυνατούν να βρουν Προμηθευτή στην απελευθερωμένη αγορά με τους υφιστάμενους εμπορικούς όρους
Η υπαγωγή των μικρών πελατών στον Προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας διενεργείται αυτόματα μετά την παύση εκπροσώπησης από τον τελευταίο Προμηθευτή ή τη λήξη της περιόδου προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας σε καθεστώς τελευταίου καταφυγίου, εφόσον:
- Δεν υπάρχει εντολή νέας εκπροσώπησης από Προμηθευτή
και
- Δεν έχει υποβληθεί από τον Πελάτη αίτηση διακοπής της σύνδεσης
Ο Διαχειριστής Δικτύου υποχρεούται να αποστείλει στον προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας άμεσα και το αργότερο εντός πέντε (5) ημερών από την πλήρωση των σχετικών προϋποθέσεων τα στοιχεία των πελατών που μεταπίπτουν από το καθεστώς του ΠΤΚ σε καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας.
Εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών από τη λήψη των ως άνω στοιχείων, ο ΠΚΥ ενημερώνει με ατομική ειδοποίηση, έγγραφη ή ηλεκτρονική, τους ενδιαφερόμενους καταναλωτές:
- Για την υπαγωγή τους σε καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας
- Για τους όρους και τις χρεώσεις της εν λόγω υπηρεσίας
- Για το δικαίωμα του καταναλωτή να αλλάξει Προμηθευτή σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή
Ο πελάτης μπορεί οποιαδήποτε χρονική στιγμή να συνάψει Σύμβαση Προμήθειας με Προμηθευτή της επιλογής του, ενώ η λήξη της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας από τον ΠΚΥ λαμβάνει χώρα με την ενεργοποίηση της δήλωσης εκπροσώπησης Μετρητή φορτίου από το νέο Προμηθευτή, όπως η μέρα αυτή καθορίζεται από τον Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ) και γνωστοποιείται στον ΠΚΥ, στο νέο Προμηθευτή και στον πελάτη.
Η ένταξη ενός πελάτη στο καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας, μετά από την παύση εκπροσώπησης από τον τελευταίο Προμηθευτή εξαιτίας (συσσώρευσης) ληξιπρόθεσμων οφειλών, δεν σημαίνει ότι απαλλάσσεται ή ελαφρύνεται από τις υποχρεώσεις του για την έγκαιρη εξόφληση των οφειλών του στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος.
Αυτό σημαίνει ότι, εάν δεν εξοφλήσει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του, θα εφαρμοστούν εκ νέου οι νόμιμες ενέργειες για τη διακοπή του ρεύματος.
Σημαντικό είναι επίσης ότι οι πελάτες του Προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας χρεώνονται με τιμές αυξημένες για την ηλεκτρική ενέργεια που καταναλώνουν, συγκριτικά με τους Πελάτες του Προμηθευτή, ως αντιστάθμισμα* του κόστους παροχής της υπηρεσίας αυτής.
Όπως δείχνουν τα στοιχεία, σε αυτή βρίσκουν καταφύγιο κυρίως κακοπληρωτές καθώς υπολογίζεται ότι πάνω από το 70% των περίπου 200.000 καταναλωτών της Καθολικής Υπηρεσίας απολαμβάνουν δωρεάν ρεύμα, αφήνοντας για μήνες απλήρωτους λογαριασμούς. Μάλιστα, πολλοί από αυτούς είναι και αγνώστων στοιχείων, τους οποίους ο ΔΕΔΔΗΕ δεν μπορεί να ταυτοποιήσει.
Έτσι δημιουργείται μια οικονομική «τρύπα» στις πέντε μεγαλύτερες εταιρείες προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας (βάσει μεριδίων και αριθμού μετρητών που εκπροσωπούν), οι οποίες κάθε χρόνο αναλαμβάνουν τα καθήκοντα της Καθολικής Υπηρεσίας. Γι΄ αυτό, εδώ και χρόνια, ζητούν να εκσυγχρονιστεί το νομοθετικό πλαίσιο για την Καθολική Υπηρεσία, προσδιορίζοντας χρονικό περιθώριο για την παραμονή των καταναλωτών σε αυτή καθώς σήμερα είναι …αορίστου χρόνου.
Η νέα ρύθμιση
Η νέα νομοθετική πρωτοβουλία του ΥΠΕΝ, θα προτείνει ότι θα πρέπει ο Προμηθευτής Καθολικής Υπηρεσίας, έναν μήνα πριν την συμπλήρωση του τετραμήνου, να ενημερώνει τον πελάτη ότι επίκειται υποβολή δήλωσης παύσης εκπροσώπησής του, λόγω της ύπαρξης ληξιπρόθεσμων οφειλών και θα τον καλεί να εξοφλήσει ή να διακανονίσει την οφειλή του και να προβεί, εφόσον επιθυμεί την αδιάλειπτη ηλεκτροδότησή του, σε σύναψη σύμβασης με κάποιον πάροχο ρεύματος της επιλογής του.
Μετά την πάροδο των τεσσάρων μηνών, για πελάτες που δεν πληρούν τα κριτήρια παραμονής σε καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας, ο Προμηθευτής Καθολικής Υπηρεσίας θα υποβάλει δήλωση παύσης εκπροσώπησης στον ΔΕΔΔΗΕ. Για όσους καταναλωτές βρίσκονται σήμερα σε καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας, ο υπολογισμός του μέγιστου χρονικού διαστήματος των τεσσάρων μηνών θα εκκινεί από την έναρξη ισχύος της νέας ρύθμισης.
Από την πρόταση θέσπισης ανώτατου χρόνου παραμονής στην Καθολική Υπηρεσία θα εξαιρούνται οι ειδικές κατηγορίες ευάλωτων πελατών, όπως αυτοί εντάσσονται στο Μητρώο Ευάλωτων Πελατών. Σε περίπτωση όμως διαγραφής τους από το Μητρώο, θα εκκινεί και γι΄ αυτούς η προθεσμία του τετραμήνου, στην περίπτωση που έχουν οφειλές.
Από δω και πέρα ο πελάτης με χρέη σε προηγούμενο προμηθευτή θα επισημαίνεται με κόκκινο χρώμα στην πλατφόρμα “Θαλής” του ΔΕΔΔΗΕ
Η αντιμετώπιση του περίφημου προβλήματος του «ενεργειακού τουρισμού» με την τροποποίηση του άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας είναι η μόνη αλλαγή του Κώδικα που θα προχωρήσει το αμέσως επόμενο διάστημα, ενώ η πλήρης αναθεώρηση του, η οποία είχε προαναγγελθεί από το ΥΠΕΝ το Φθινόπωρο και μάλιστα είχε ζητηθεί σχετική πρόταση από τη ΡΑΑΕΥ, φαίνεται ότι θα καθυστερήσει και σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες θα γίνει σταδιακά.
Τι θα γίνεται με κακοπληρωτές
Από δω και πέρα ο πελάτης με χρέη σε προηγούμενο προμηθευτή θα επισημαίνεται με κόκκινο χρώμα στην πλατφόρμα “Θαλής” του ΔΕΔΔΗΕ
Η αντιμετώπιση του περίφημου προβλήματος του «ενεργειακού τουρισμού» με την τροποποίηση του άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας είναι η μόνη αλλαγή του Κώδικα που θα προχωρήσει το αμέσως επόμενο διάστημα, ενώ η πλήρης αναθεώρηση του, η οποία είχε προαναγγελθεί από το ΥΠΕΝ το Φθινόπωρο και μάλιστα είχε ζητηθεί σχετική πρόταση από τη ΡΑΑΕΥ, φαίνεται ότι θα καθυστερήσει και σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες θα γίνει σταδιακά.
Με την τροποποίηση του άρθρου 42, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θόδωρος Σκυλακάκης στοχεύει να θέσει φραγμούς στην ελεύθερη μετακίνηση των καταναλωτών από προμηθευτή σε προμηθευτή, επιχειρώντας έτσι να σταματήσει τη συσσώρευση ληξιπρόθεσμων οφειλών στους παρόχους. Παράλληλα όμως θα πρέπει να τηρείται η αρχή της αναλογικότητας όσον αφορά την ελεύθερη μετακίνηση των καταναλωτών όπως προβλέπει και η σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι πολύ σύντομα η ΡΑΑΕΥ θα δώσει σε δημόσια διαβούλευση την πρόταση για την τροποποίηση του άρθρου 42. Η λύση που έχει επιλεγεί είναι ο οικιακός καταναλωτής που έχει αφήσει πίσω του απλήρωτους λογαριασμούς θα μπορεί να αλλάζει ως και τρεις παρόχους ενώ θα παγώνει η δυνατότητα του αυτή στον τέταρτο πάροχο. Σε ότι αφορά τους επαγγελματικούς καταναλωτές με τον νέο Κώδικα θα τους δίνεται η δυνατότητα μετακίνησης έως και σε δυο παρόχους.
Με κόκκινο στην πλατφόρμα “Θαλής”
Ταυτόχρονα το υπουργείο εξετάζει και τη σήμανση των κακοπληρωτών, προκειμένου οι εταιρίες προμήθειας να γνωρίζουν εκ των προτέρων ότι ο υποψήφιος πελάτης τους είναι συστηματικός κακοπληρωτής. Ο πελάτης που αφήνει χρέη στις εταιρίες θα επισημαίνεται σε ειδική πλατφόρμα του ΔΕΔΔΗΕ.
Ο πελάτης με χρέη σε προηγούμενου προμηθευτή θα επισημαίνεται με κόκκινο χρώμα στην πλατφόρμα “Θαλής” του ΔΕΔΔΗΕ. Αυτό δεν σημαίνει πάντως ότι ο παλιός προμηθευτής θα μπορεί να κόβει και το ρεύμα στον πελάτη αυτόν, από τον οποίο μπορεί να διεκδικήσει τις οφειλές μόνον με τον παλαιό τρόπο, δηλαδή με νομικά μέτρα.
Στην περίπτωση που ο πελάτης έχει προβεί σε διακανονισμό της οφειλής του και εξυπηρετεί κανονικά τη ρύθμιση, τότε θα μπορεί να μετακινηθεί ελεύθερα, ενώ στην αντίθετη περίπτωση θα παγώνει η μετακίνηση του στον τέταρτο πάροχο.
Υπολογίζεται ότι το 2023 οι ληξιπρόθεσμοι λογαριασμοί που άφησαν πίσω, στην προηγούμενη ή τις προηγούμενες εταιρίες προμήθειας, οι κακοπληρωτές ξεπέρασαν τα 500 εκατ. ευρώ.
Κίνητρα για αλλαγή παρόχων
Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο υπουργός θέλει να δώσει και κίνητρα στους συνεπείς καταναλωτές για να αλλάζουν πάροχο, ειδικά τώρα που ο εν δυνάμει πελάτης μπορεί να επιλέξει ελεύθερα κάποιο από τα διαφορετικά τιμολόγια που προσφέρει κάθε εταιρία.
Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται η μείωση της γραφειοκρατίας για τη μετακίνηση από πάροχο σε πάροχο, ώστε να καταστεί πιο εύκολη και προσιτή η αλλαγή προμηθευτή. Ωστόσο, η απλούστευση θα αφορά μόνον στους συνεπείς καταναλωτές, ενώ για τους “κακοπληρωτές” η αλλαγή παρόχου, θα συνεπάγεται τις γραφειοκρατικές διαδικασίες που ισχύουν και σήμερα, ενδεχομένως και περισσότερες.
Πάντως από την πλευρά των εταιριών προμήθειας εκτιμάται ότι κανένα από τα μέτρα αυτά δεν θα δώσει πραγματική λύση στο πρόβλημα των συστηματικών κακοπληρωτών, που εκμεταλλεύονται κάθε παράθυρο της νομοθεσίας για να μην εξοφλούν τον λογαριασμό τους.
Πηγή: enaklik.com ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Επιταγή 500€: Μέχρι πότε οι αιτήσεις γονέων για το νέο πρόγραμμα. ΔΥΠΑ: Νέο επίδομα σε ευάλωτες οικογένειες ανέργων. ΔΥΠΑ: 9 προγράμματα «φέρνουν» 111.500 θέσεις εργασίας