Shoppers walk past a store promoting "Black Friday" in London, Britain November 27, 2016. REUTERS/Peter Nicholls - RTSTJLX

Η Black Friday, η προωθητική ενέργεια στις εμπορικές επιχειρήσεις που φέρνει τεράστιες εκπτώσεις, θα γίνει φέτος στις 24 Νοεμβρίου και οι επιχειρήσεις ετοιμάζονται για την αφετηρία με εκπτώσεις και προσφορές σε προιόντα στοκ και όχι μόνο.

Αποφασισμένοι να μη «χαρίσουν χώρο στις πολυεθνικές», είναι για φέτος στην Black Friday οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες που θα συμμετέχουν στις 24 Νοεμβρίου στον θεσμό της Μαύρης Παρασκευής.

Ο λόγος που η Μαύρη Παρασκευή λέγεται… μαύρη, είναι γιατί τα έσοδα από τις πωλήσεις της συγκεκριμένης περιόδου, είναι παραδοσιακά τα πιο σημαντικά της χρονιάς. Τα καταστήματα καταγράφουν κέρδη, έχοντας «μαύρο» το τελικό αποτέλεσμα του ισολογισμού τους.

ΒΡΕΣ ΔΟΥΛΕΙΑ ΕΔΩ

Η Μαύρη Παρασκευή (Black Friday) είναι μια γιορτή του εμπορίου που ακολουθεί την ημέρα των Ευχαριστιών στις Ηνωμένες Πολιτείες. Εικόνες με ουρές εκατοντάδων ή ακόμη και χιλιάδων ανθρώπων που θέλουν να επωφεληθούν από τις μεγάλες προσφορές κάνουν τον γύρο του κόσμου την Μαύρη Παρασκευή. Να σημειωθεί ότι στο εξωτερικό είναι τέτοια η «σημασία» της Μαύρης Παρασκευής για τους καταναλωτές, και τέτοιο το όφελός τους από τις προσφορές που συχνά σημειώνονται επεισόδια ανάμεσα σε καταναλωτές που περιμένουν στις ουρές.

Ο όρος Black Friday έχει τις ρίζες του στη δεκαετία του 1960 και σηματοδοτεί την αρχή της Χριστουγεννιάτικης περιόδου αγορών στις ΗΠΑ. Πώς προέκυψε η Μαύρη Παρασκευή (Black Friday); Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις ήταν βεβαίως χειρόγραφα και τα καταστήματα είχαν δύο χρώματα μελανιού για να καταγράφουν τα στοιχεία. Με κόκκινο γράφονταν οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό.

Καθιερώθηκε λοιπόν η τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη ως η πρώτη ημέρα των πωλήσεων της Χριστουγεννιάτικης περιόδου, με σημαντικά αυξημένους τζίρους, εξ ου και η ονομασία Black Friday. Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή ο όρος Black Friday χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τροχονόμους στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, προκειμένου να περιγράψουν τη φριχτή κίνηση που είχε στους δρόμους εκείνη την ημέρα λόγω των εκπτώσεων και της έναρξης της χριστουγεννιάτικης περιόδου

Και οι «μικροί» στον ρυθμό τη Black Friday

Ετοιμες να διεκδικήσουν μερίδιο από τις πωλήσεις της Black Friday, η οποία φέτος θα πραγματοποιηθεί στις 24 Νοεμβρίου, εμφανίζονται οι μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις. Η απρόσμενη επιτυχία που σημείωσε ο θεσμός των προσφορών πέρυσι με τις ουρές καταναλωτών να σχηματίζονται έξω από τα καταστήματα, κυρίως μεγάλων αλυσίδων, φαίνεται ότι έπεισε και τους πιο επιφυλακτικούς.

Σε εγκύκλιο που εξέδωσε η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) με σχετικές οδηγίες προς τις επιχειρήσεις-μέλη της, υποστηρίζει μεταξύ άλλων τα εξής: «Δεδομένου ότι αυτή η προωθητική ενέργεια πραγματοποιήθηκε πέρυσι κατά κύριο λόγο από πολυεθνικές επιχειρήσεις, θεωρούμε ότι δεν πρέπει να αφήσουμε αυτό το πεδίο ελεύθερο μόνο για τους μεγάλους αλλά να το επιφυλάξουμε μόνοι μας και για τους μικρούς και μεσαίους επιχειρηματίες. Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΣΕΕ επιδιώκει τη συμμετοχή μας στην Black Friday και εναπόκειται σε εσάς να κρίνετε και να εκτιμήσετε τις συνθήκες της περιοχής σας». Σε ανάλογο κλίμα ήταν και οι δηλώσεις του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Παντελή Φιλιππίδη, ο οποίος κάλεσε τους μικρομεσαίους εμπόρους να συμμετέχουν στην Βlack Friday, προκειμένου «να μη χαρίσουν χώρο», όπως χαρακτηριστικά είπε, στις πολυεθνικές λιανεμπορικές αλυσίδες. Υπενθυμίζεται ότι το 2016 αρκετές μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις αποφάσισαν να συμμετάσχουν στην Black Friday την τελευταία στιγμή, χωρίς να έχουν προβεί προηγουμένως σε σχετική διαφήμιση ή να έχουν τα απαιτούμενα αποθέματα προϊόντων. Εστω κι έτσι, η έρευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ είχε καταγράψει στα θετικά την αυξημένη επισκεψιμότητα στις αγορές, τόσο της Αθήνας όσο και στις περιφερειακές.

Αποκαλυπτικά για το μέγεθος της επίδρασης που είχε η Black Friday στις πωλήσεις τεσσάρων μεγάλων αλυσίδων διαφόρων κλάδων που συμμετείχαν πέρυσι στον δημοφιλή πλέον και στην Ελλάδα θεσμό των μεγάλων προσφορών την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, είναι τα στοιχεία της εταιρείας Qivos (πρώην Cloudbiz). Η εταιρεία Qivos δραστηριοποιείται στη δημιουργία προγραμμάτων επιβράβευσης. Οι εταιρείες που συμμετείχαν με προσφορές στην περυσινή Black Friday είδαν τις ημερήσιες πωλήσεις τους να εκτοξεύονται εκείνη την Παρασκευή (25 Νοεμβρίου 2016) σε σύγκριση με την Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2016 κατά 390% κατά μέσο όρο και κατά 346% κατά μέσο όρο σε σύγκριση με τον ημερήσιο μέσο όρο πωλήσεων εβδομάδας. Σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα κάποιες αλυσίδες είδαν τις πωλήσεις τους την Black Friday αυξημένες έως και 575% σε σύγκριση με μια Παρασκευή πριν και 519% σε σχέση με τον ημερήσιο μέσο όρο πωλήσεων εβδομάδας. Η εν λόγω αλυσίδα έκανε πωλήσεις 699.637 ευρώ στην Black Friday του 2016, ενώ μια Παρασκευή πριν οι πωλήσεις ήταν 103.592 ευρώ, και ο ημερήσιος μέσος όρος πωλήσεών της ήταν 112.960 ευρώ. Από την άλλη, αλυσίδες που δεν πραγματοποίησαν προσφορές είδαν τις πωλήσεις τους μειωμένες τόσο σε σύγκριση με μία Παρασκευή πριν όσο και σε σύγκριση με τον ημερήσιο μέσο όρο εβδομάδας.

Οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι στα προϊόντα θα πρέπει να αναγράφεται η τιμή προ και μετά έκπτωσης και επιπλέον σε προσφορά μπορεί να διατεθεί έως το 50% των προϊόντων του καταστήματος.

Επέκταση ωραρίου και εκδηλώσεις

Οι εμπορικοί σύλλογοι της χώρας έχουν την δυνατότητα να ζητήσουν από την κατα τόπους Περιφερειακή Ενότητα, την παράταση του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων την Παρασκευή 24 Νοεμβρίου έως το βράδυ, όπως άλλωστε συμβαίνει και στον θεσμό της «Λευκής Νυχτας». Σε πολλές πόλεις της χώρας ήδη ετοιμάζουν εκδηλώσεις ώστε να προσελκύσουν το μεγαλύτερο δυνατόν καταναλωτικό κοινό.

Εξοντωτικά τα πρόστιμα σε όσους παρανομήσουν.

Μέχρι και την 10η Νοεμβρίου θα ισχύει η ενδιάμεση φθινοπωρινή εκπτωτική περίοδος στο Νομό Θεσσαλονίκης για όλους, «μικρούς και μεσαίους και μεγάλους και πολυεθνικές», υπογράμμισε εκ νέου ο κ. Φιλιππίδης.
Εφιστώντας την προσοχή των εμπόρων, ο πρόεδρος του ΕΣΘ επισήμανε ότι όποιος πιαστεί να παρανομεί, θα κληθεί να καταβάλλει δυσβάσταχτο πρόστιμο. ‘Οπως υπογράμμισε εκ νέου, στην περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με την υπ΄ αριθμ. πρωτ. 529/21-3-2017 απόφαση της αντιπεριφερειάρχη, Παρασκευής Πατουλίδου, οι ενδιάμεσες εκπτωτικές περίοδοι, συνολικής διάρκειας 30 ημερών, ορίζονται ως εξής:
– Από την 1η Μαΐου έως και την 10η Μαΐου.
– Την ημέρα έναρξης της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης έως και την ημέρα λήξης της.
– Από την 1η Νοεμβρίου έως και τη 10η Νοεμβρίου.

Για την πορεία της ενδιάμεσης φθινοπωρινής εκπτωτικής περιόδου, ο πρόεδρος του ΕΣΘ είπε ότι μέχρι στιγμής δεν έχει αποδώσει για την τσέπη των εμπόρων και χαρακτήρισε την κίνηση “υποτονική”, ωστόσο έσπευσε να σημειώσει πως απομένουν άλλες τρεις ημέρες. «Ας περιμένουμε να δούμε πως θα πάνε και αυτές πριν βγάλουμε συμπεράσματα οριστικά» κατέληξε (πηγή) ΒΡΕΣ ΔΟΥΛΕΙΑ ΕΔΩ