Τι πρέπει να κάνουν άμεσα οι διαχειστές στις πολυκατοικίες για τα ασανσέρ. Παράταση ζητάει η ΠΟΜΙΔΑ.
Μπροστά σε νέο πονοκέφαλο βρίσκονται οι διαχειστές στις πολυκατοικίες, καθώς η προθεσμία για την πιστοποίηση ασανσέρ τους εκπνέει στις 31 Δεκεμβρίου 2024. Όποιος δεν συμμορφωθεί, θα βρεθεί αντιμέτωπος με βαριά πρόστιμα για τα ασανσέρ. Αν κάποιος ιδιοκτήτης, διαχειριστής δεν μεριμνήσει για την έκδοση ή την ανανέωση πιστοποιητικού του ανελκυστήρα το πρόστιμο ανέρχεται στα 1.500 ευρώ.
Για την έκδοση πιστοποίησης ασανσέρ ακολουθείται μια σειρά από ενέργειες πρακτικές αλλά και διαδικαστικές που σκοπό έχουν την δημιουργία ενός τεχνικού φακέλου σε ηλεκτρονική μορφή δηλαδή την ταυτότητα του ανελκυστήρα και στην συνέχεια κατατίθεται στο αρμόδιο τεχνικό τμήμα του εκάστοτε δήμου στον οποίο υπάγεται το ασανσέρ βάση διεύθυνσης και περιοχής.
Τα πράγματα είναι εύκολα αν πρόκειται για την ανανέωση υφιστάμενου πιστοποιητικού. Το διαδικαστικό σε αυτή την περίπτωση είναι μερικές υπεύθυνες δηλώσεις που θα πρέπει να προσκομιστούν μαζί με το νέο ενεργό πιστοποιητικό τα οποία φροντίζει ο συντηρητής να τα δώσει στον διαχειριστή ή ιδιοκτήτη του κτιρίου προκειμένου να ψηφιοποιηθούν και να πάρουν το γνήσιο υπογραφής του περιεχομένου και εκεί κάπου ολοκληρώνεται η όλη διαδικασία και το ασανσέρ και πάλι είναι καθόλα νόμιμο.
Σε αντίθετη περίπτωση που δηλαδή το ασανσέρ δεν είχε ποτέ άδεια λειτουργίας ή πιστοποίηση τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά. Δηλαδή, αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία της αυτοψίας ελέγχου μ, στην συνέχεια υποβάλλεται από τον μηχανολόγο επιθεωρητή της εταιρείας ελέγχων έγγραφη έκθεση με την ανάλυση παρατηρήσεων για τις οποίες θα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες εργασίες αποκατάστασης τους και στην συνέχεια αφού φτιαχτούν και ενημερωθεί για την εξέλιξη τους ο μηχανολόγος επιθεωρητής, θα πρέπει να γίνει επανέλεγχος ώστε να επιβεβαιωθεί η ορθότητα και τακτική τοποθέτηση των μηχανισμών ή εξαρτημάτων σύμφωνα πάντα με τις υποδείξεις αυτού.
- Για την ανανέωση η τιμή κυμαίνεται περίπου στα 200 ευρώ
- Αν το ασανσέρ δεν είχε πιστοποίηση τοτε το κόστος ανεβαίνει σημαντικά σύμφωνα με τις διορθώσεις που θα ζητησθούν
Η πιστοποίηση ανελκυστήρων αποτελεί μία υποχρεωτική διαδικασία, ώστε να θεωρείται νόμιμος ο κάθε ανελκυστήρας. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, όλοι οι ανελκυστήρες προκειμένου να μπορούν να είναι σε λειτουργία, είναι απαραίτητο να διαθέτουν πιστοποίηση ανελκυστήρα και να υπόκεινται σε περιοδικούς ελέγχους για την ανανέωσή της.
Αλλαγές στη νομοθεσία για τα ασανσέρ των πολυκατοικιών
Με νομοθετική ρύθμιση του ΥΠΕΝ προβλέπεται ότι τώρα το 51% των συνιδιοκτητών πολυκατοικιών μπορεί να αποφασίζει την εγκατάσταση ανελκυστήρα και αναβατορίου στα κτίρια.
Συγκεκριμένα ο νόμος προβλέπει ότι σε νομίμως υφιστάμενα κτίρια που δεν διαθέτουν ανελκυστήρα και κατά τον χρόνο ανέγερσης τους δεν ήταν υποχρεωτική η κατασκευή του επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση των διατάξεων του παρόντος και των ειδικών όρων δόμησης της περιοχής, κατασκευή ανελκυστήρα ή άλλων μηχανικών μέσων κάλυψης υψομετρικών διαφορών και του χώρου πρόσβασης σ’ αυτά, με απαραίτητη προϋπόθεση τη σύνταξη ή ενημέρωση της Ταυτότητας Κτιρίου. Για διατηρητέα κτίρια και παραδοσιακούς οικισμούς απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής.
Όπου η προσαρμογή του κτιρίου είναι υποχρεωτική, αν απαιτείται η κατασκευή ανελκυστήρα ή άλλων μηχανικών μέσων κάλυψης υψομετρικών διαφορών και του χώρου πρόσβασης σ’ αυτά, η κατασκευή αυτών είναι υποχρεωτική, χωρίς τη συναίνεση της πλειοψηφίας των συνιδιοκτητών με δαπάνες του υπόχρεου ή των υπόχρεων, κατά παρέκκλιση κάθε διάταξης και κανονισμού, συμπεριλαμβανομένου του Κανονισμού του κτιρίου.
Αν δεν είναι υποχρεωτική η προσαρμογή του κτιρίου, η κατασκευή ανελκυστήρα είναι δυνατή χωρίς τη συναίνεση της πλειοψηφίας των συνιδιοκτητών, με απόφαση της Κεντρικής Επιτροπής Προσβασιμότητας που εκδίδεται μετά από αίτηση του ενδιαφερόμενου, η οποία συνοδεύεται από αποδεδειγμένη πρόσκληση διατύπωσης απόψεων των λοιπών συνιδιοκτητών προς την Κεντρική Επιτροπή Προσβασιμότητας.
Αντίστοιχα σε νομίμως υφιστάμενα κτίρια κατοικίας που δεν διασφαλίζουν προσβασιμότητα σε άτομα με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα, επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση κάθε διάταξης και κανονισμού, συμπεριλαμβανομένου του Κανονισμού πολυκατοικίας, η τοποθέτηση διάταξης (ράμπας ή αναβατορίου), που διασφαλίζει την πρόσβαση στα άτομα αυτά από το πεζοδρόμιο στους εξωτερικούς κοινόχρηστους χώρους, καθώς και στους λοιπούς εσωτερικούς κοινόχρηστους χώρους του ισογείου και των λοιπών ορόφων υπέρ και υπό αυτό, εφόσον διαμένουν ως ιδιοκτήτες ή ένοικοι στα παραπάνω κτίρια, με απαραίτητη προϋπόθεση την εξασφάλιση της ασφάλειας των χρηστών, τη σύνταξη ή ενημέρωση της Ταυτότητας Κτιρίου και την κάλυψη των εξόδων κατασκευής από τα ενδιαφερόμενα άτομα.
Η τοποθέτηση αναβατορίου για την κάλυψη υψομετρικών διαφορών υπέρ του ενός ορόφου γίνεται βάσει τεχνικής μελέτης και ως προς μεν τη διαστασιολόγηση ακολουθεί τις τεχνικές οδηγίες προσαρμογής υφιστάμενων κτιρίων και υποδομών, ως προς δε τη διαδικασία τοποθέτησης, αδειοδότησης και συντήρησης, ισχύουν τα αντίστοιχα που αφορούν σε ανελκυστήρες και απαιτείται πρακτικό της Γενικής Συνέλευσης της πολυκατοικίας με πλειοψηφία του 51% του συνόλου των ψήφων.
Ενιαίο Μητρώο Ανελκυστήρων
Με το άρθρο 52 του Νόμου 4961/2022 (τροποποίηση άρθρου 11Α ν. 3982/2011) συστήνεται Ενιαίο Μητρώο Ανελκυστήρων, υπό την εποπτεία της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας, το οποίο θα ενεργοποιηθεί όταν εκδοθεί η προβλεπόμενη ΚΥΑ, στο οποίο θα καταχωρίζονται όλοι οι εγκατεστημένοι ανελκυστήρες, ανεξαρτήτως του έτους κατασκευής ή εγκατάστασής τους με αίτηση του ιδιοκτήτη ή του διαχειριστή ή του νόμιμου εκπροσώπου τους.
Συγκεκριμένα στο άρθρο 11Α του ν. 3982/2011 (Α’ 143) επέρχονται οι εξής αλλαγές: α) στην παρ. 1 προστίθεται δεύτερο εδάφιο, β) στην παρ. 2 προστίθεται δεύτερο εδάφιο και το άρθρο 11Α διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 11Α
Ενιαίο Μητρώο Ανελκυστήρων
1. Συστήνεται Ενιαίο Μητρώο Ανελκυστήρων, υπό την εποπτεία της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας, στο οποίο καταχωρίζονται όλοι οι εγκατεστημένοι ανελκυστήρες, ανεξαρτήτως του έτους κατασκευής ή εγκατάστασής τους με αίτηση του ιδιοκτήτη ή του διαχειριστή ή του νόμιμου εκπροσώπου τους. Για την τήρηση του Ενιαίου Μητρώου Ανελκυστήρων δύναται να χρησιμοποιείται τεχνολογία αλυσίδας συστοιχιών ή άλλη τεχνολογία κατανεμημένου καθολικού (Τ.Κ.Κ.).
2. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης καθορίζονται ο τρόπος συγκρότησης και τήρησης του εν λόγω Μητρώου, ο τρόπος εισαγωγής δεδομένων με πρόβλεψη υποχρεώσεων για όλους τους εμπλεκόμενους με τη λειτουργία των ανελκυστήρων φορείς, ο χρόνος έναρξης της λειτουργίας του, ο τρόπος της δημοσιοποίησής του, ο τρόπος εισαγωγής των κατά περίπτωση προβλεπόμενων δικαιολογητικών, η μεταφορά των στοιχείων από το μητρώο του άρθρου 3 της υπ’ αρ. οικ. Φ.Α./9.2/οικ.28425/2008 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και του Υφυπουργού Ανάπτυξης (Β’ 2604), ο χρόνος παύσης λειτουργίας του τελευταίου, καθώς και κάθε άλλο σχετικό ζήτημα. Με όμοια απόφαση δύναται να καθορίζονται οι λεπτομέρειες χρήσης της τεχνολογίας αλυσίδας συστοιχιών ή άλλης τεχνολογίας κατανεμημένου καθολικού (Τ.Κ.Κ.) για την τήρηση του ανωτέρω Μητρώου και κάθε άλλη συναφής λεπτομέρεια.
3. Μέχρι την έναρξη λειτουργίας του Ενιαίου Μητρώου Ανελκυστήρων, εφαρμόζεται η παρ. 1 του άρθρου 3 της υπ’ αρ. οικ. Φ.Α./9.2/οικ.28425/2008 κοινής υπουργικής απόφασης, τα μητρώα της οποίας καταργούνται από τον χρόνο που θα οριστεί στην κοινή απόφαση της παρ. 2.
4. Η τεχνική υποστήριξη ή/και η διαχείριση, που αφορά στη λειτουργία, συντήρηση και αναβάθμιση του Ενιαίου Μητρώου Ανελκυστήρων δύναται να ανατίθεται με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων σε νομικό πρόσωπο δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου εντός των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, που διαθέτει σχετική εμπειρία.»
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙΑΣ & ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΩΝ
Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΑ
Σε κάθε πολυόροφη οικοδομή η εγκατάσταση που καθημερινά «δίνει εξετάσεις» είναι ο ανελκυστήρας, ο οποίος στην πραγματικότητα είναι ένα μεταφορικό μέσο, και σαν τέτοιο χρειάζεται προσοχή στην κατασκευή του, στην ασφαλή λειτουργία του, στην επιμελή συντήρησή του και την ασφάλισή του για ζημιές στον ίδιο ή αστική ευθύνη προς τρίτους. Η εικόνα και η κατάστασή του ανελκυστήρα τελικά χαρακτηρίζει ολόκληρο το κτίριο!
Ο διαχειριστής του κτιρίου θα πρέπει συνεπώς να γνωρίζει τις ρυθμίσεις που προβλέπει και τις υποχρεώσεις που επιβάλλει η ισχύουσα κοινή υπουργική απόφαση (ΚΥΑ) 28425/2008 για τη νόμιμη αδειοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και επιθεώρηση ασφαλείας των παλαιών και νέων ανελκυστήρων, να γνωρίζει να εκτελεί τη διαδικασία απεγκλωβισμού ατόμων από το θάλαμο και σε κάθε βλάβη του να καλεί το συνεργείο συντήρησης ή την Πυροσβεστική Υπηρεσία (τηλ. 199).
Πηγή: dnews.gr ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Επίδομα θέρμανσης: Πότε οι πληρωμές. +2.700 νέες μόνιμες θέσεις εργασίας στο δημόσιο. Έκτακτο επίδομα Χριστουγέννων και σε νέους δικαιούχους