Η μέση αξία των online αγορών ανά καταναλωτή αυξήθηκε κατά 10% το 2015 σε σχέση με το 2014
Ολοένα και περισσότεροι Ελληνες αγοράζουν προϊόντα από το Διαδίκτυο. Μάλιστα εν μέσω κρίσης ξόδεψαν φέτος περισσότερα χρήματα για αγορές. Ενδεικτικό είναι ότι η μέση αξία των online αγορών ανά καταναλωτή αυξήθηκε κατά 10% το 2015 σε σχέση με το 2014. Μάλιστα, κόντρα στην οικονομική κρίση και στους κεφαλαιακούς περιορισμούς – ή ίσως και εξαιτίας αυτών των παραγόντων – οι Ελληνες θα συνεχίσουν να στρέφονται και το 2016 προς τις ηλεκτρονικές αγορές.
Ενας στους δύο καταναλωτές πιστεύει ότι οι online αγορές στην Ελλάδα θα αυξηθούν το 2016, όπως προκύπτει από την ετήσια έρευνα για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο B-C στην Ελλάδα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 43% των Ελλήνων εκτιμά ότι οι online αγορές θα αυξηθούν το 2016 σε σχέση με το 2015, ενώ μόλις το 19% αναφέρει το αντίθετο.
Η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου το 2015 σε σχέση με το 2014 είναι εμφανής, καθώς καταγράφεται συνολική αύξηση 5% όσον αφορά τον αριθμό των προϊοντικών κατηγοριών που αγοράστηκαν online.
Επιπλέον, για το 25% των online αγοραστών οι αγορές μέσω Ιnternet αντιπροσωπεύουν την πλειοψηφία (πάνω από το 50%) των συνολικών τους αγορών. Το 2014 αυτό συνέβη μόνο για το 9% των online αγοραστών.
Η φετινή έρευνα διακρίνει ξεκάθαρα την τάση αξιοποίησης των κινητών στο ηλεκτρονικό εμπόριο, αφού το 32% αναφέρει ότι χρησιμοποιεί applications για τη διευκόλυνση των αγορών του, ενώ το 11% κάνει download applications που αφορούν προωθητικές ενέργειες προϊόντων.
Συνολικά πλέον και στην Ελλάδα διαμορφώνεται μια ξεκάθαρη πολυκαναλική (multichannel) συμπεριφορά, καθώς οι καταναλωτές κάνουν το 33% των offline αγορών αφού πραγματοποιήσουν αναζήτηση στο Ιnternet. Το 16% των online αγορών γίνεται αφού ο καταναλωτής επισκεφθεί τα φυσικά καταστήματα.
Σημειώνεται ότι οι τρεις κύριοι λόγοι πραγματοποίησης online αγορών σχετίζονται με τιμές/προσφορές, αφού αναφέρθηκαν στις πρώτες θέσεις: η εύρεση καλύτερων τιμών (66%), η άμεση σύγκριση προϊόντων/τιμών (53% από 39% το 2014), η εύκολη εύρεση προσφορών (38% από 30% το 2014).
Παραμένει το πρόβλημα με τη μεταφορά προϊόντων που παραγγέλνουν online, αφού το 19% αναφέρει ότι τα έξοδα αποστολής αντιπροσωπεύουν συνήθως μεγάλο ποσό σε σχέση με την τιμή των προϊόντων.
Αναφέρεται ότι οι κατηγορίες των προϊόντων/υπηρεσιών που αγοράστηκαν online το 1ο εννεάμηνο του 2015 παραμένουν σχεδόν αμετάβλητες σε σχέση με το 2014.
Κυριαρχούν και πάλι στις δύο πρώτες θέσεις οι ταξιδιωτικές και τουριστικές υπηρεσίες, ενώ τα εξαρτήματα και ο εξοπλισμός ηλεκτρονικού υπολογιστή ανέβηκαν από την τέταρτη στην τρίτη θέση.
Πάντως, στους κύριους λόγους χρήσης του Internet για το 2015 περιλαμβάνονται δύο υπηρεσίες που υποστηρίζουν τις online αγορές: έρευνα online αγοράς και σύγκριση τιμών (74%) και online τραπεζική (57%) με μια σημαντική αύξηση +14% μονάδες από το 2014 λόγω, κυρίως, των capital controls.
Οι Ελληνες χρησιμοποιούν ευρέως τα social media, αφού το 41% κάνει like σε κάποια μάρκα προϊόντος, αλλά η επίδρασή τους στην αγοραστική συμπεριφορά είναι ακόμη περιορισμένη, αφού μόνο το 23% είναι πιθανόν να αγοράσει ένα προϊόν που ακολουθεί στα social media.