ika_425x

Θεαματικά αποτελέσματα στην αντιμετώπιση της αδήλωτης και ανασφάλιστης εργασίας, ως απόρροια των ελέγχων («ΑΡΤΕΜΙΣ») και των υψηλών προστίμων, καταγράφει το υπουργείο Εργασίας.

Ο υπουργός Εργασίας Γ.Βρούτσης με αφορμή την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του σχεδίου «ΑΡΤΕΜΙΣ» για το 2013 έκανε λόγω για θετικές εξελίξεις που αντανακλώνται και στην πορεία εσόδων των ασφαλιστικών ταμείων.

Όπως τόνισε ενώ τον Φεβρουάριο του 2013 το ποσοστό ανασφάλιστης εργασίας σε συγκεκριμένες οικονομικές δραστηριότητες είχε φτάσει ακόμη και στο 40,47%, το Νοέμβριο 2013 κατέβηκε στο 20,57% και το Δεκέμβριο μειώθηκε περαιτέρω στο 18,95%.

«Για πρώτη φορά τα τελευταία τέσσερα χρόνια, τα έσοδα του ΙΚΑ παρουσίασαν αύξηση και μάλιστα για τρεις συνεχόμενους μήνες -Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο- απόρροια τόσο της επιτυχούς εφαρμογής του Σχεδίου ‘ΑΡΤΕΜΙΣ’ όσο και των πρόσφατων μέτρων ενίσχυσης της εισπρακτικής ικανότητας του ασφαλιστικού συστήματος» είπε ο κ. Βρούτσης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν την Τρίτη στη δημοσιότητα, στο διάστημα 15 Σεπτεμβρίου έως 31 Δεκεμβρίου 2013, διενεργήθηκαν στα πλαίσια του ειδικού επιχειρησιακού σχεδίου «Άρτεμις» έλεγχοι σε 6.515 επιχειρήσεις.

Στο πλαίσιο αυτής της δειγματοληπτικής διαδικασίας, 576 επιχειρήσεις βρέθηκαν να απασχολούν αδήλωτους εργαζόμενους (ποσοστό 8,84%). Σε σύνολο 39.612 εργαζομένων στις επιχειρήσεις που διενεργήθηκαν έλεγχοι, εντοπίστηκαν 905 αδήλωτοι εργαζόμενοι (ποσοστό 2,28%), ενώ τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν αποκλειστικά για την αδήλωτη εργασία ανέρχονται στο ποσό των 9.225.987 ευρώ.

Οι υψηλές αυτές κυρώσεις επιβλήθηκαν άμεσα, επιτόπια και κατά «δέσμια αρμοδιότητα» του ελεγκτή, καθώς η αδήλωτη εργασία αντιμετωπίζεται πλέον ως ευθέως αποδεικνυόμενη παράβαση. Πρόκειται για την αυστηροποίηση των προστίμων για την αδήλωτη εργασία, σε υψηλά επίπεδα και συγκεκριμένα στο 18πλάσιο του κατώτατου μισθού δηλαδή 10.550 ευρώ ανά αδήλωτο εργαζόμενο. Τα πρόστιμα αυτά καθιστούν πλέον την αδήλωτη εργασία μία ασύμφορη και ιδιαιτέρως ριψοκίνδυνη πρακτική για τις επιχειρήσεις.

Από τους συνολικά 905 εργαζόμενους που απασχολούνταν αδήλωτοι στις επιχειρήσεις που ελέγχθηκαν, οι άνδρες καταλαμβάνουν ποσοστό 56,80%, ενώ οι γυναίκες 43,20%. Το μερίδιο των αδήλωτων ανδρών εργαζομένων, σε σχέση με το σύνολο των ανδρών εργαζομένων, αντιστοιχεί σε ποσοστό 2,38%, ενώ το αντίστοιχο μερίδιο των αδήλωτων γυναικών εργαζομένων καταλαμβάνει ποσοστό 2,17%.

Από τους 39.612 εργαζόμενους που απασχολούνταν συνολικά στις επιχειρήσεις που ελέγχθηκαν οι 35.632 είναι ημεδαποί (ποσοστό 89,95%), ενώ οι 3.980 αλλοδαποί (ποσοστό 10,05%).

Το ποσοστό των αδήλωτων ημεδαπών εργαζομένων, σε σχέση με το σύνολο των ημεδαπών εργαζομένων είναι 1,88%, ενώ αντίστοιχα το ποσοστό των αδήλωτων αλλοδαπών εργαζομένων σε σχέση με το σύνολο των αλλοδαπών εργαζομένων είναι 5,88%. Οι αδήλωτοι ημεδαποί εργαζόμενοι στο σύνολο των αδήλωτων εργαζομένων αντιστοιχούν σε ποσοστό 74,14%, ενώ οι αδήλωτοι αλλοδαποί εργαζόμενοι αντιστοιχούν σε ποσοστό 25,86%.

Οι έλεγχοι που διενεργήθηκαν από μικτά κλιμάκια αποτελούμενα από υπαλλήλους της Ειδικής Υπηρεσίας Ελέγχου Ασφάλισης  ΕΥΠΕΑ του Ι.Κ.Α. και σε συνεργασία με το Σ.ΕΠ.Ε. ήταν στοχευμένοι στους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας που με βάση όλες τις μέχρι σήμερα ενδείξεις παρουσιάζουν υψηλά ποσοστά ανασφάλιστης εργασίας, ήτοι επισιτιστικά επαγγέλματα (εστιατόρια-ταβέρνες, αίθουσες δεξιώσεων, μεζεδοπωλεία, καφετέριες μπαρ, κέντρα διασκέδασης), βιοτεχνικά πάρκα, βιομηχανικές ζώνες, κομμωτήρια, πρατήρια βενζίνης, συνεργεία αυτοκινήτων, μεταφορικές επιχειρήσεις, λιανικό εμπόριο, καθαριότητα, κατασκευές, φιλοξενία, υπηρεσίες ασφαλείας (security), επιχειρήσεις φασόν.

Κατά το 2013  διενεργήθηκαν έλεγχοι σε  21.373 επιχειρήσεις. των ανωτέρω κλάδων. Ο αριθμός των εργαζομένων στις επιχειρήσεις που έγιναν έλεγχοι είναι 72.960 και ο αριθμός των ανασφάλιστων εργαζομένων που προκύπτει είναι 23.153. Από τους 23.153, οι 8.674 είναι αλλοδαποί, που αντιπροσωπεύουν το 41,72% σε σχέση με το συνολικό αριθμό των αλλοδαπών εργαζομένων, ο οποίος ανέρχεται στους 20.793 για τις επιχειρήσεις που πραγματοποιήθηκαν οι έλεγχοι.

Για συνέχεια του άρθρου πατήστε ΕΔΩ