Σηκώνουν τα χέρια οι ελεγκτές, δεν προλαβαίνουν να ολοκληρώσουν τους ελέγχους έως τις 31-12-2016 που λήγει η προθεσμία παραγραφής-Αιτίες η υποστελέχωση των υπηρεσιών, η καθυστέρηση της “προτεραιοποίησης” των υποθέσεων από τη Γ.Γ.Δ.Ε., η απουσία προϊσταμένου στο Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π για πάνω από 1 μήνα και η ατολμία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών να πάρει την κατάσταση στα χέρια της, να αγνοήσει τους δανειστές και νομοθετήσει νέα παράταση της προθεσμίας παραγραφής τουλάχιστον για 6 μήνες!-Απίστευτο αλαλούμ σε πολλές φοροελεγκτικές υπηρεσίες όπου οι ελεγκτές αντιμετωπίζουν πρωτοφανή διλήμματα και κινδυνεύουν να διωχθούν ποινικά και πειθαρχικά χωρίς να φταίνε!
Χιλιάδες φορολογικές υποθέσεις πλουσίων φυσικών προσώπων προερχόμενες από τις γνωστές πλέον λίστες «υπόπτων» για φοροδιαφυγή – οι οποίες εστάλησαν από το εξωτερικό ή έχουν σχηματιστεί από τις ελληνικές φορολογικές αρχές – καθώς και πολλές άλλες υποθέσεις μεγάλης φοροδιαφυγής που βρίσκονται σε εκκρεμότητα οδεύουν πλέον προς παραγραφή. Το χρονικό περιθώριο που έχει το Δημόσιο να ολοκληρώσει τους ελέγχους στις υποθέσεις αυτές λήγει την 31η-12-2016 και δεν υπάρχει δυνατότητα να δοθεί νέα παράταση στην προθεσμία παραγραφής, έστω και για μερικούς μήνες, καθώς οι εκπρόσωποι των δανειστών έχουν απαγορεύσει ρητά στην Ελληνική κυβέρνηση να δίνει παρατάσεις στις προθεσμίες παραγραφής φορολογικών υποθέσεων. Έτσι, το Ελληνικό Δημόσιο κινδυνεύει να χάσει οριστικά το δικαίωμα να καταλογίσει φόρους και πρόστιμα κυρίως σε χιλιάδες οικονομικά ισχυρούς Έλληνες φορολογούμενους που έχουν διαπράξει φοροδιαφυγή μεγάλης έκτασης, αποκρύπτοντας εισοδήματα εκατοντάδων χιλιάδων ή και εκατομμυρίων ευρώ.
Οι περισσότερες από τις παραγραφόμενες υποθέσεις προέρχονται από τη λίστα των 65 CD με τα στοιχεία 1,3 εκατ. φορολογουμένων οι οποίοι έχουν πραγματοποιήσει καταθέσεις και αναλήψεις άνω των 300.000 ευρώ στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς την περίοδο 2000-2012. Υπάρχουν επίσης υποθέσεις από τη λίστα Λανγκάρντ και από τη λίστα Μπόργιανς. Πρόκειται για περιπτώσεις στις οποίες οι έλεγχοι πρέπει να γίνουν κατόπιν εισαγγελικών παραγγελιών. Υπάρχουν όμως και πολλές άλλες υποθέσεις κυρίως επιχειρήσεων που εκκρεμούν για έλεγχο στις αρμόδιες υπηρεσίες χωρίς να έχουν προηγηθεί εισαγγελικές παραγγελίες.
Οι βασικοί λόγοι για τους οποίους είναι σχεδόν βέβαιη πλέον η απώλεια σημαντικού ύψους δημοσίων εσόδων από την παραγραφή υποθέσεων μεγάλης φοροδιαφυγής είναι:
1) Η μη επαρκής στελέχωση των αρμοδίων φοροελεγκτικών υπηρεσιών.
2) Το γεγονός ότι η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων δεν προχώρησε εγκαίρως στην μείζονος σημασίας διαδικασία της «προτεραιοποίησης» των πιο σημαντικών φορολογικών υποθέσεων, ώστε ο φοροελεγκτικός μηχανισμός να ρίξει από την αρχή το κύριο βάρος των προσπαθειών του στις υποθέσεις αυτές πολλούς μήνες πριν τη λήξη του τρέχοντος έτους και να προλάβει εντός του 2016 να ολοκληρώσει τους ελέγχους και να καταλογίσει τους φόρους και τα πρόστιμα.
Η διαδικασία της «προτεραιοποίησης» είχε προετοιμαστεί ήδη από τις αρχές του 2016 από τα υπηρετούντα τότε αρμόδια υπηρεσιακά στελέχη. Όμως η σχετική απόφαση δεν υπεγράφη άμεσα, ώστε η διαδικασία της διενέργειας των ελέγχων στις «προτεραιοποιημένες» υποθέσεις να ξεκινήσει από νωρίς μέσα στο 2016. Η απόφαση για την «προτεραιοποίηση» των ελεγκτέων υποθέσεων υπογράφηκε και εκδόθηκε τον Αύγουστο, με καθυστέρηση 8 μηνών!
Το αποτέλεσμα ήταν οι λίστες των «προτεραιοποιημένων» υποθέσεων που επιλέχθηκαν για άμεσο έλεγχο, με βάση την απόφαση αυτή, να χρεωθούν στους αρμόδιους ελεγκτές πολύ αργά, τον Σεπτέμβριο, δηλαδή τρεις μήνες πριν πολλές από τις υποθέσεις αυτές παραγραφούν!
Πολλοί ελεγκτές διαμαρτύρονται πλέον έντονα, επισημαίνοντας ότι εξαιτίας της μεγάλης καθυστέρησης της χρέωσής τους με τις «προτεραιοποιημένες» υποθέσεις, είτε αυτές που χειρίζονται ήδη είτε οι «προτεραιοποιημένες» είτε όλες μαζί θα παραγραφούν και οι ίδιοι– χωρίς να φταίνε – θα βρεθούν αντιμέτωποι με πειθαρχικές και ποινικές κυρώσεις! Είναι δηλαδή πιθανό να διωχθούν αδίκως!
3) Το γεγονός ότι το Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου (Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π.) έχει μείνει «ακέφαλο» για πάνω από ένα μήνα μετά την ξαφνική αποπομπή του Δημήτρη Μασίνα από τη θέση του Διευθυντή στο τέλος Σεπτεμβρίου. Χθες μάλιστα υπέβαλε την παραίτησή του και ο Υποδιευθυντής της υπηρεσίας Σταύρος Γαρδέρης, ο οποίος εκτελούσε εκτάκτως χρέη αναπληρωτή Διευθυντή, καθώς διαπίστωσε ότι είναι αδύνατο να γλιτώσουν την παραγραφή πάρα πολλές υποθέσεις!
4) Η απουσία αποτελεσματικών πρωτοβουλιών άρσης του αδιεξόδου από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, η οποία φαίνεται ότι παρακολουθεί αμήχανη και αμέτοχη την όλη κατάσταση! Συγκεκριμένα, ο υπουργός Οικονομικών Ε. Τσακαλώτος και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών δεν τολμούν να έρθουν σε σύγκρουση με τους δανειστές προχωρώντας άμεσα μονομερώς στη νομοθέτηση διάταξης που θα προβλέπει την παράταση της προθεσμίας παραγραφής της 31ης-12-2016 τουλάχιστον για άλλους 6 μήνες, ώστε να δοθεί χρονικό περιθώριο στις αρμόδιες υπηρεσίες να ολοκληρώσουν όσο το δυνατό περισσότερους ελέγχους και να βεβαιώσουν σημαντικού ύψους φόρους και πρόστιμα σε πολλές υποθέσεις μεγάλης φοροδιαφυγής.(πηγή)