Πώς πρέπει να σκέφτονται και να ενεργούν οι νέοι για να εξασφαλίσουν μια θέση στην αγορά εργασίας
Εξι βασικές προτάσεις για τη νεανική απασχολησιμότητα ανέδειξε η έρευνα του ALBA Graduate Business School at the American College of Greece και της Citi Ελλάδας, που παρουσιάστηκε στο αμφιθέατρο του ALBA.
Η αλλαγή νοοτροπίας για την απασχόληση στην Ελλάδα, η καριέρα χωρίς σύνορα, οι ευέλικτες μορφές εργασίας και οι προσωπικές δεξιότητες είναι ανάμεσα στα νέα δεδομένα για την αγορά εργασίας, σύμφωνα με την έρευνα.
Στόχος του προγράμματος ήταν η διαμόρφωση συγκεκριμένων και εφαρμόσιμων προτάσεων πολιτικής για την ενίσχυση της νεανικής απασχολησιμότητας στην Ελλάδα σήμερα.
Οι προτάσεις πολιτικής που προέκυψαν τόσο από την έρευνα όσο και από το διάλογο με τους εμπλεκόμενους φορείς απευθύνονται στους ίδιους τους νέους, στην πολιτεία, στους συλλογικούς φορείς, στις επιχειρήσεις και στους εργοδότες, στα πανεπιστήμια και στα ιδιωτικά γραφεία εύρεσης εργασίας.
Από την έρευνα προκύπτει ότι για τους νέους προτείνονται:
- Ο αναπροσανατολισμός επιλογών επαγγελματικής σταδιοδρομίας με βάση προσωπικές κλίσεις και δεξιότητες και όχι βάσει των καθιερωμένων κοινωνικών προτύπων.
- Η ανάληψη προσωπικής ευθύνης και πρωτοβουλιών στην αναζήτηση κατάλληλου επαγγελματικού προσανατολισμού αλλά και θέσης εργασίας.
- Η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και πολλαπλών διαπροσωπικών δεξιοτήτων παράλληλα με την εξειδικευμένη κατάρτιση.
- Η ευελιξία στη διαμόρφωση και τις εναλλαγές της επαγγελματικής καριέρας πέρα και έξω από τα στενά όρια της εξειδικευμένης κατάρτισης.
- Η ανάπτυξη δεξιοτήτων «ανθεκτικότητας» (resilience) κατά τη διαδικασία εύρεσης εργασίας και
- Η αναζήτηση ευκαιριών επαφής με άλλες κουλτούρες για τη διαμόρφωση «πολιτισμικής νοημοσύνης» και την ενσωμάτωση στην παγκοσμιοποιημένη οικονομία.
Οσον αφορά την πολιτεία, οι προτάσεις της έρευνας περιλαμβάνουν: τη θεσμοθέτηση ιδιωτικών πανεπιστημίων την αξιολόγηση ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (κρατικών και ιδιωτικών), τη θέσπιση κάποιου δείκτη απασχολησιμότητας αποφοίτων ως ένα από τα κριτήρια αξιολόγησης των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων με τη δημιουργία και ενθάρρυνση διαφόρων κατατάξεων των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (κρατικών και ιδιωτικών) με βάση ανταγωνιστικά κριτήρια κ.ά.
Από την πλευρά των επιχειρήσεων και των εργοδοτών, αυτοί μπορούν να συμβάλουν στα παρακάτω: στην αντιμετώπιση των νέων ως «δεξαμενής» άντλησης ταλέντου και όχι ως φθηνής και εύκολα αντικαταστάσιμης εργασίας, στη συστηματικότερη επιδίωξη των επιχειρήσεων για ευρύτερες συνεργασίες με τα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, στην ένταξη δράσεων για την ενίσχυση της νεανικής απασχολησιμότητας στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, στην καθιέρωση προγραμμάτων coaching και mentoring για νέους που κάνουν μαθητεία και πρακτική άσκηση στις επιχειρήσεις, στην ενεργητικότερη συμμετοχή των επιχειρήσεων στη θεσμοθέτηση της μαθητείας ως αμειβόμενης εργασίας κ.ά.
Σημαντικό ρόλο στη νεανική απασχολησιμότητα διαδραματίζουν και τα πανεπιστήμια, όπου θα πρέπει να κινηθούν στα εξής:
– Δημιουργία μηχανισμών ανατροφοδότησης των αναγκών σε γνώσεις και δεξιότητες με την αγορά εργασίας – αναδιαμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών με βάση τις εξελίξεις στην αγορά εργασίας.
– -Χρήση περισσότερων πρακτικών, επιπλέον των θεωρητικών, εκπαιδευτικών εργαλείων στα προγράμματα σπουδών των πανεπιστημίων.
– Ευελιξία σπουδών εντός του πανεπιστημίου (αλλαγή τμήματος ή «κατεύθυνσης»).
– Ενσωμάτωση στα προγράμματα σπουδών δραστηριοτήτων που αποσκοπούν στην ανάπτυξη διαπροσωπικών δεξιοτήτων (soft skills).
– Πραγματοποίηση ερευνητικών δραστηριοτήτων που οδηγούν σε επιχειρηματικές πρωτοβουλίες και δημιουργία μηχανισμών στήριξης της επιχειρηματικότητας που βασίζεται στην έρευνα.
– Αναβάθμιση των γραφείων σταδιοδρομίας με ενεργητικότερη ανάληψη πρωτοβουλιών για διασύνδεση πανεπιστημίων και αγοράς εργασίας.
– Συνέργειες μεταξύ των γραφείων σταδιοδρομίας διαφορετικών ιδρυμάτων.
Τα τελικά ερευνητικά αποτελέσματα και οι προτάσεις πολιτικής κυκλοφόρησαν δημόσια σε μορφή σύντομης και πρακτικής έκδοσης και απεστάλησαν σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς προς αξιοποίηση. Ο καθηγητής Νικόλαος Τραυλός δήλωσε: «Η νεολαία μας έχει χτυπηθεί ιδιαίτερα από την οικονομική και κοινωνική κρίση την οποία διάγουμε. Η ανεργία των νέων αποτελεί ανοιχτή πληγή για την κοινωνία μας: εκτός από τα αρνητικά οικονομικά και ψυχολογικά αποτελέσματα σε ατομικό επίπεδο, υποσκάπτει τη μελλοντική οικονομική ανάπτυξη και κοινωνική συνοχή. Είναι δεδομένο ότι η επένδυση στους νέους και η δημιουργία των κατάλληλων προϋποθέσεων για να «ξεδιπλώσουν» τα ταλέντα τους αποτελεί τον πιο σύντομο και εγγυημένο δρόμο προς την οικονομική ανάπτυξη. Είναι επίσης αποδεδειγμένο ότι οι νέοι μας έχουν εξαιρετικά ταλέντα τα οποία μπορούν να βρουν ανταπόκριση στην αγορά εργασίας, ακόμη και στη σημερινή κρίση».
ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ
Υπάρχει σημαντική απόκλιση απόψεων μεταξύ νέων και εργοδοτών όσον αφορά το ποιες δεξιότητες είναι σημαντικές στη σημερινή αγορά εργασίας. Η μεγαλύτερη απόκλιση απόψεων διαπιστώνεται σε δεξιότητες όπως οι ηγετικές ικανότητες, η πρωτοβουλία, η επιχειρηματική ηθική και η συναισθηματική νοημοσύνη, τις οποίες οι νέοι βαθμολογούν χαμηλότερα.
Οι νέοι βαθμολογούν υψηλότερα δεξιότητες όπως η προθυμία για δουλειά και η παραπάνω προσπάθεια (97,5%), η στοχοθεσία και ο προσανατολισμός στο αποτέλεσμα (94%), η πειθώ και οι ικανότητες πώλησης (91%), ο επαγγελματισμός (91%) και η επικοινωνία (89,5%).
Τα στελέχη ανθρώπινου δυναμικού βαθμολογούν υψηλότερα δεξιότητες όπως: ο προσανατολισμός στη μάθηση (97%), η επιχειρηματική ηθική και η ακεραιότητα (96%), η πρωτοβουλία (93%), η προσαρμοστικότητα (92%), η διαχείριση αλλαγών (92%), οι ηγετικές ικανότητες (89%), η επικοινωνία (88%) και η ενδογενής κινητοποίηση (85%).
60% των νέων είναι διατεθειμένοι να φύγουν από την Ελλάδα για να βρουν εργασία.
30% των νέων σκέφτονται σοβαρά να ανοίξουν τη δική τους επιχείρηση.
78% των νέων έχουν υψηλές προσδοκίες από τους μελλοντικούς εργοδότες όσον αφορά την προσφορά ευκαιριών ενίσχυσης της απασχολησιμότητάς τους, ενώ χαμηλότερες είναι οι προσδοκίες τους σε θέματα αμοιβών (43%) και εργασιακής ασφάλειας (47%).
Παρά τις δυσμενείς συνθήκες, η πλειονότητα των νέων διαθέτει υψηλά επίπεδα θετικού ψυχολογικού κεφαλαίου, αισιοδοξίας, ανθεκτικότητας, αυτοπεποίθησης και ελπίδας.
67% των νέων λαμβάνουν οικονομική υποστήριξη από την οικογένειά τους.
53% των νέων θεωρούν εξαιρετικά αποτελεσματική πρακτική ενίσχυσης της απασχολησιμότητάς τους τη μαθητεία και πρακτική άσκηση στη διάρκεια των σπουδών και 77% των στελεχών Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού έχουν την ίδια άποψη.
30% των νέων και 45% των στελεχών Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού θεωρούν αποτελεσματικό το πρόγραμμα του ΟΑΕΔ «Επιταγή Εισόδου στην Αγορά Εργασίας».
53,3% των επιχειρήσεων δηλώνουν ότι έχουν δυσκολία να βρουν νέους υποψηφίους με τις σωστές δεξιότητες και χαρακτηριστικά καθώς και εργασιακή εμπειρία (39%).
86% των πολυεθνικών εταιρειών και 56% των ελληνικών έχουν προσπαθήσει να συνεργαστούν με το ελληνικό πανεπιστήμιο κυρίως μέσω της προσφοράς πρακτικής άσκησης (77%) και συμμετοχής στις ημέρες καριέρας (63%).
ΠΗΓΗ: “ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΡΑ”
Δείτε περισσότερες ειδήσεις για στήριξη σε ανέργους εδώ
Δείτε περισσότερες ειδήσεις και θέσεις εργασίας για: Αττική – Θεσσαλονίκη – Πελοπόννησο – Θεσσαλία – Κρήτη – Κεντρική Μακεδονία – Δυτική Μακεδονία – Ανατολική Μακεδονία – Στερεά Ελλάδα – Ήπειρο