Από την περασμένη άνοιξη οι περισσότερες ιδιωτικές εταιρείες ηλεκτρικής ενέργειας είχαν ξεκινήσει να κινούνται επιθετικά αποκτώντας όλο και μεγαλύτερα μερίδια αγοράς και πελατολόγιο στην εξαιρετικά δύσκολη και ανταγωνιστική αγορά του ρεύματος.
Η ανοδική πορεία των μεριδίων των εναλλακτικών παρόχων εμφάνισε μια μικρή ανάσχεση το καλοκαίρι όταν η ΔΕΗ παραχώρησε στους καλοπληρωτές πελάτες της έκπτωση 15%. Ωστόσο η απάντηση του ανταγωνισμού ήρθε εκ νέου με νέα πακέτα προσφορών, ευέλικτα προγράμματα και εκπτώσεις από τους ιδιώτες, οι οποίοι πλέον με την ευχέρεια του προγραμματισμού που παρέχουν οι εξασφαλισμένες ποσότητες ρεύματος από τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ, μπορούν να κάνουν καλύτερο προγραμματισμό και διαχείριση του πελατολογίου τους.
Ταυτόχρονα σύμφωνα με τα στοιχεία από τις εταιρείες αλλά και τους φορείς που λειτουργούν την αγορά και το σύστημα διανομής, οι ιδιωτικές εταιρείες επεκτείνονται με ταχύτατους ρυθμούς και αυξάνουν το πελατολόγιό τους και σε κατηγορίες που μέχρι πρότινος θεωρούνταν “απαγορευμένες” κυρίως στη χαμηλή τάση και τους οικιακούς πελάτες.
Σύμφωνα με τα μερίδια αγοράς που ανακοινώνονται από το ΛΑΓΗΕ οι ιδιωτικές εταιρείες είχαν φτάσει τον περασμένο Οκτώβριο στο 12,01% με τη ΔΕΗ στο 87,99%. Πέντε μήνες πριν, τον Ιούνιο το αντίστοιχο μερίδιο ήταν 9,72%.
Πως μεταφράζονται όμως τα μερίδια αγοράς σε πελάτες;
Τον περασμένο Ιούνιο οι ιδιωτικές εταιρείες αριθμούσαν κάτι λιγότερο από 84 χιλιάδες πελάτες (μετρητές), οι οποίοι μέχρι το Σεπτέμβριο είχαν ξεπεράσει τις 107 χιλιάδες. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία το σύνολο των πελατών που έχει μετακινηθεί σε ιδιωτικές εταιρείες ξεπερνούσε στα τέλη Νοεμβρίου τις 136 χιλιάδες. Αυτό σημαίνει μέσα στο πεντάμηνο Ιούλιος – Νοέμβριος περίπου 52 χιλιάδες πελάτες στη χαμηλή και τη μέση τάση μετακινήθηκαν από τη ΔΕΗ προς ιδιωτικές εταιρείες προμήθειας.
Πιο αναλυτικά με βάση την εικόνα της αγοράς στα τέλη Νοεμβρίου από ιδιωτικές εταιρείες προμηθεύονταν ρεύμα περίπου 136 χιλιάδες πελάτες εκ των οποίων λίγο πάνω από 2000 στη Μέση Τάση περισσότεροι από 134 χιλιάδες στη χαμηλή τάση.
Κάθε μήνα λοιπόν κατά μέσο όρο πάνω από 10 χιλιάδες πελάτες φεύγουν από τη ΔΕΗ αναζητώντας πιο συμφέροντες όρους προμήθειας και εξυπηρέτησης από τις ιδιωτικές εταιρείες της αγοράς.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι συγκεκριμένοι πελάτες που έχουν μετακινηθεί σε ιδιωτικές εταιρείες, με βάση τα στοιχεία για τα μερίδια κατανάλωσης, είναι μεσαίοι και μεγάλοι καταναλωτές, με καταναλώσεις που ξεπερνούν σημαντικά το μέσο όρο της αγοράς. Αποτελούν δηλαδή την “αφρόκρεμα” των πελατών, τους οποίους η ΔΕΗ δεν κατάφερε να συγκρατήσει στο δικό της δίκτυο, καθώς ο ανταγωνισμός προσέφερε καλύτερους όρους προμήθειας, εξυπηρέτησης αλλά και σε ορισμένες περιπτώσεις επιπλέον υπηρεσίες που δεν προσφέρει το πρώην μονοπώλιο.
Αγωνία από τη ΔΕΗ
Από την πλευρά της η ΔΕΗ όπως φάνηκε και από τις παρεμβάσεις του επικεφαλής της σε δύο συνέδρια την περασμένη εβδομάδα, επικεντρώνει το ενδιαφέρον της στις δημοπρασίες ΝΟΜΕ, τις οποίες και στοχοποιεί για την απώλεια των μεριδίων της στην αγορά. “Η ΔΕΗ θα δεχθεί καίριο πλήγμα” ανέφερε σχετικά ο κ. Παναγιωτάκης στο ελληνοαμερικανικό συνέδριο, αν και όπως παραδέχθηκε “έχει γίνει πλήρης συνείδηση ότι τα μερίδια της ΔΕΗ στην αγορά θα μειωθούν σημαντικά”.
Την ίδια στιγμή πάντως που η ΔΕΗ ρίχνει όλο το βάρος σε θεσμικού χαρακτήρα θέματα, δεν έχει παρουσιάσει αντίστοιχα κάποια εναλλακτική στρατηγική σε ό,τι αφορά τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πελατών της ή την παροχή αντίστοιχων υπηρεσιών όπως οι ιδιώτες ανταγωνιστές της. Και είναι σαφές ότι όσο θα συνεχίζεται η συγκεκριμένη μονόπλευρη και μάλλον φοβική αντιμετώπιση του ανοίγματος της αγοράς, τόσο η ΔΕΗ θα αφήνει ελεύθερο το πεδίο στον ανταγωνισμό να αυξάνει τα μερίδιά του (πηγή) ΒΡΕΣ ΔΟΥΛΕΙΑ μέσα από εκατοντάδες αγγελίες εργασίας ΕΔΩ