Αντί για «λευκή εβδομάδα», καθηγητές και μαθητές θα υποχρεωθούν σε περισσότερες μέρες και ώρες μαθήματος. Το υπουργείο Παιδείας εξετάζει το ενδεχόμενο επιμήκυνσης του σχολικού έτους, ενώ παράλληλα εξαγγέλλεται μείωση της σχολικής ύλης και αλλαγή του τρόπου διδασκαλίας, προκειμένου να βελτιωθούν όχι μόνο οι γνώσεις, αλλά και οι δεξιότητες και οι ικανότητες των μαθητών.
Σύμφωνα με το σενάριο που επεξεργάζονται στο υπουργείο Παιδείας, τα μαθήματα την ερχόμενη χρονιά θα ξεκινήσουν στις 8 Σεπτεμβρίου,
αντί στις 11, όπως συμβαίνει μέχρι τώρα, ενώ η λήξη του σχολικού έτους θα έρχεται λίγες ημέρες μετά την καθιερωμένη 15η Ιουνίου.
Μελετάται επίσης η κατάργηση σχολικών αργιών, όπως της 7ης Ιανουαρίου του Αγίου Ιωάννη, η οποία καθιερώθηκε ως αργία επειδή κάποια φορά «έπεσε» Παρασκευή και δόθηκε ως αργία. Στο ίδιο μήκος κύματος, μελετάται η επιστροφή στο σχολείο την Τετάρτη, μετά τον εορτασμό του Πάσχα, χωρίς να έχει οριστικοποιηθεί ακόμα.
Η συνέντευξη του υπουργού Παιδείας Κ. Αρβανιτόπουλου στο «Πρώτο Θέμα», με την οποία άνοιξε η σχετική συζήτηση:
Στην επιμήκυνση του σχολικού έτους θα προχωρήσει ο υπουργός Παιδείας κ. Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, όπως αποκαλύπτει στο «ΘΕΜΑ» σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης.
Το υπουργείο Παιδείας μελετά να αυξηθεί ακόμα και από φέτος η σχολική χρονιά για τους καθηγητές, η οποία να ολοκληρώνεται περί τα μέσα Ιουλίου προκειμένου όλες οι εργασίες και οι τοποθετήσεις να γίνονται πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, η οποία μελετάται να ξεκινά νωρίτερα. «Περισσεύουν οι αργίες», λέει κατηγορηματικά ο υπουργός Παιδείας, ο οποίος είναι διατεθειμένος να μειώσει ακόμα και αυτές της δεύτερης εβδομάδας του Πάσχα για να μη χάνουν μαθήματα οι μαθητές. Οπως ξεκαθαρίζει ο υπουργός, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα ξεκινήσει, χαρακτηρίζοντας τις αντιδράσεις «κύκνειο άσμα» μιας συντεχνίας.
-Το θέμα με τη διαθεσιμότητα έχει τελειώσει για το υπουργείο Παιδείας;
Τέθηκαν σε διαθεσιμότητα 1.165 διοικητικοί και 1.870 εκπαιδευτικοί. Από αυτούς έχουμε ήδη επανατοποθετήσει 1.404 εκπαιδευτικούς. Μέσα από τη διαδικασία της ενδο-ιδρυματικής και δια-ιδρυματικής κινητικότητας προχωρούμε για τους υπόλοιπους, εκεί που χρειάζεται. Σε κάθε περίπτωση αυτή η επώδυνη δοκιμασία στοχεύει σε καλύτερα στελεχωμένα ιδρύματα. Αυτό επιδιώκουμε.
-Ναι, αλλά οι φοιτητές στα πανεπιστήμια έχασαν ώρες μαθημάτων.
Αυτό συνέβη μόνο στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο και σε κάποια Τμήματα του Μετσόβιου. Οπου χάθηκαν μαθήματα, όμως, θα αναπληρωθούν, προκειμένου να συμπληρωθούν οι απαραίτητες διδακτικές ώρες, ακόμη και αν χρειαστεί να γίνουν μαθήματα μέχρι τον Αύγουστο.
-Παρά ταύτα παρατηρείται μια σύγκρουση πρυτανικών αρχών και συμβουλίων ιδρυμάτων…
Τόσο οι πρυτανικές αρχές όσο και ορισμένα συμβούλια, ζητούν αλλαγές στον νόμο. Ας ασκήσουν τις αρμοδιότητές τους και έπειτα από μια εύλογη περίοδο θα αξιολογήσουμε εάν χρειάζονται βελτιώσεις.
-Ο ΣΥΡΙΖΑ σας κατηγορεί ότι και το σχέδιο «Αθηνά» και οι υπόλοιπες μεταρρυθμίσεις σας είναι μνημονιακές πολιτικές. Είναι αλήθεια αυτό;
Οι μεταρρυθμίσεις υπαγορεύθηκαν από την ανάγκη αναδιάταξης συνολικά του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Γιατί εάν βαδίζεις στο ίδιο μονοπάτι θα καταλήγεις στο ίδιο αδιέξοδο
.
-Και αυτό το μονοπάτι, κατά τη γνώμη σας, πού οδηγούσε;
Στην ανεργία, στην υποαπασχόληση και στην ετεροαπασχόληση. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα χωρίς στρατηγική ήταν αντιπαιδαγωγικό και αντιαναπτυξιακό. Και αυτό είναι μία από τις βασικότερες αιτίες της κρίσης που βιώνουμε σήμερα.
-Οι αλλαγές σας ποιο στρατηγικό στόχο υπηρετούν;
Το εκπαιδευτικό σύστημα, από το νηπιαγωγείο έως το πανεπιστήμιο να εφοδιάζει τη νέα γενιά με γνώσεις και δεξιότητες που θα πολλαπλασιάζουν τους εθνικούς πόρους εξασφαλίζοντας στους πολίτες ευκαιρίες ζωής και στη χώρα ανάπτυξη.
-Αυτό αλλάζει και πώς;
Καταρχάς εντάσσοντας όλες τις αλλαγές σε ενιαίο στρατηγικό σχεδιασμό και στοχοθεσία. Η αναδιάταξη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης -η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών μας και του εκπαιδευτικού έργου-, η αναμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος του Γυμνασίου και του Λυκείου -η καθολική εφαρμογή του θεσμού των Ολοήμερων Δημοτικών Σχολείων-, η κατοχύρωση του θεσμού των Δημόσιων Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων -το νέο Γενικό Λύκειο-, η ριζική αναβάθμιση του Επαγγελματικού Λυκείου με την καθιέρωση του θεσμού της «Μαθητείας» -η δωρεάν δημόσια για όλους Επαγγελματική Κατάρτιση-, είναι αλλαγές που προσδίδουν παιδαγωγικό και αναπτυξιακό χαρακτήρα στο εκπαιδευτικό σύστημα.
-Αρα το ζήτημα δεν είναι οι πόροι και η χρηματοδότηση.
Μπορούμε να κάνουμε πολλά με λίγα χρήματα, διορθώνοντας τα στρεβλά του συστήματος.
-Δηλαδή, για παράδειγμα;
Η αξιολόγηση των σχολικών εγχειριδίων και ο εξορθολογισμός της διδακτέας ύλης, η ένταξη του μαθήματος της Πληροφορικής με εστίαση στην Αλγοριθμική ως Μάθημα Γενικής Παιδείας στη Β’ και Γ’ Λυκείου ή το μάθημα της Πολιτικής Παιδείας και της Φιλοσοφίας, η ενίσχυση των θετικών επιστημών τόσο στο Γυμνάσιο όσο και στο Λύκειο και στον αριθμό των εισακτέων στα Ανώτατα Ιδρύματα είναι δομικές αλλαγές που κάναμε χωρίς κόστος.
-Στα σχολικά εγχειρίδια τι σκοπεύετε να αλλάξετε;
Η βασική αλλαγή είναι ότι τα σχολικά εγχειρίδια, αλλά και η διδακτέα ύλη, πλέον θα δομούνται με κριτήριο τι χρειάζεται να μάθει ο μαθητής και όχι τι χρειάζεται να διδάξει ο καθηγητής για να συμπληρώσει τις ώρες του. Ιδιαίτερα τώρα που αποσυνδέσαμε την οργανικότητα από τις ώρες διδασκαλίας.
-Το νέο Γενικό Λύκειο είναι ιδιαιτέρως απαιτητικό. Αυτό δεν θα αυξήσει τις ανάγκες για φροντιστήρια;
Το Γενικό Λύκειο έχει αυξημένες απαιτήσεις από τους μαθητές με παράλληλη προετοιμασία τους μέσα στο σχολείο, ακυρώνοντας το φροντιστήριο στην πράξη. Μειώσαμε τα μαθήματα εισαγωγής από 6 σε 4 και αυξήσαμε τις ώρες διδασκαλίας τους από 14 σε 20 εβδομαδιαίως. Εμείς ενισχύουμε το κύρος και την αποδοτικότητα του δημόσιου σχολείου, αλλά πρέπει και οι γονείς να το εμπιστευτούν.
-Οι αλλαγές ισχύουν από φέτος;
Φυσικά. Εχω δηλώσει ότι ο Νόμος 4186/13 για το Γενικό Λύκειο, το Επαγγελματικό Λύκειο, θα εφαρμοστεί πλήρως. Δουλεύουμε σκληρά πάνω στο προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα, το οποίο τηρείται.
-Αυτό αφορά και την Τράπεζα Θεμάτων και τον Οργανισμό των εξετάσεων;
Τόσο η Τράπεζα Θεμάτων, που έχει στόχο να εξαντλούν όλοι οι εκπαιδευτικοί τη διδακτέα ύλη, ώστε να μην υπάρχουν μαθησιακά κενά και ανισότητες ανάμεσα στα παιδιά, όσο και ο Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων, που έχει στόχο το συντονισμό και τον έλεγχο των διαδικασιών, προχωρούν κανονικά.
-Πρακτικά τι σημαίνει αυτό για τους μαθητές;
Δεν αλλάζει τίποτα στις Πανελλαδικές και φέτος και του χρόνου. Οι αλλαγές, συνολικά, εφαρμόζονται από τη φετινή Α’ Λυκείου. Τα μισά θέματα στα οποία θα εξεταστούν στις προαγωγικές προς τη Β’ Λυκείου θα αντληθούν από την Τράπεζα Θεμάτων. Ο καθηγητής τους, που έχει και την ευθύνη της βαθμολόγησης όλων των θεμάτων, θα επιλέξει τα άλλα μισά.
-Προτίθεστε να αλλάξετε και τη διάρκεια του σχολικού έτους;
Πιστεύω ότι περισσεύουν οι αργίες. Οι μαθητές πρέπει να μάθουν περισσότερα και καλύτερα. Γι’ αυτό χρειάζεται πέραν της εμβάθυνσης του μαθήματος η επιμήκυνση του σχολικού έτους. Τα Δημοτικά μας κάνουν μάθημα 170 ημέρες και τα Γυμνάσια και τα Λύκεια 150. Αλλωστε, ιδιαίτερα στο Λύκειο, περισσότερες ημέρες στο σχολείο σημαίνει λιγότερες ώρες στο φροντιστήριο.
-Τελικά αποδυναμώσατε, όπως σας κατηγορούν, ή ενδυναμώσατε, όπως ισχυρίζεστε, τα ΕΠΑΛ και τα ΙΕΚ;
Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους. Ενώ πέρυσι φοιτούσαν 5.500 σπουδαστές στα δημόσια ΙΕΚ, φέτος φοιτούν 12.500. Οι μαθητές των ΕΠΑΛ ήταν 22.000 και πέρυσι και φέτος. Και δεν προσθέτω τους 30.000 πολίτες που φοιτούν στα νεοσύστατα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης από τον Σεπτέμβριο του 2013.
-Ποιο είναι το μέλλον της τεχνικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στην Ελλάδα;
Ολες οι προσπάθειές μας συντείνουν να γίνει η επαγγελματική εκπαίδευση επιλογή. Επιδιώκουμε και πετυχαίνουμε νέους προσανατολισμούς για τη Νέα Γενιά. Τόσο με το νέο Επαγγελματικό Λύκειο όσο και με τον θεσμό της Μαθητείας, με τα δημόσια ΙΕΚ, με την ίδρυση των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης, με το Σχέδιο Νόμου για την Ερευνα και την Τεχνολογία και με το Εθνικό Σχέδιο για τη Μαθητεία 2014-2020, διαμορφώνουμε τις συνθήκες ενός ανταγωνιστικού ανθρώπινου δυναμικού σε Ελλάδα και Ευρώπη.
-Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων, θα προχωρήσει;
Θεσμοθετήσαμε έπειτα από 30 χρόνια την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών αλλά και του εκπαιδευτικού έργου. Οχι μόνον θα προχωρήσει, αλλά και θα επιταχυνθεί. Οι αντιδράσεις είναι το κύκνειο άσμα μια συντεχνίας και όχι της πλειοψηφίας των εκπαιδευτικών που την επιζητούν.
-Αλλαγή προς το καλύτερο ήταν να καταργήσετε τον νόμο Διαμαντοπούλου δίνοντας «φιλί ζωής» στους πρυτάνεις;
Σε μένα το λέτε που για πρώτη φορά έστειλα πρύτανη στο Πειθαρχικό; Και ποιος σας είπε ότι καταργήσαμε τον νόμο; Κόψαμε γόρδιους δεσμούς ανεφάρμοστων διατάξεων και με την ηλεκτρονική ψηφοφορία εφαρμόσαμε τον νόμο που έμενε ενάμιση χρόνο στα χαρτιά.
-Γιατί; Τα συμβούλια των ΑΕΙ, που καθιέρωσε η κυρία Διαμαντοπούλου, δεν είχαν εκλεγεί;
Οχι, δεν είχαν εκλεγεί. Και τα 24 πανεπιστήμια συγκρότησαν συμβούλια, με διαδικασίες εκλογής των μελών τους, μετά τον νόμο που έφερα στη Βουλή τον Αύγουστο του 2012.
-Ναι, αλλά παρατάθηκε η θητεία των πρυτάνεων;
Παράταση θητείας δεν έδωσα σε κανέναν. Ο Ν. 4009 δεν επέτρεπε σε νόμιμα εκλεγμένους πρυτάνεις να εξαντλούν την τετραετή θητεία τους με το πρόσχημα της αλλαγής αρμοδιοτήτων και του τρόπου εκλογής τους. Εμείς τους επιτρέψαμε να ολοκληρώσουν τη θητεία τους, αλλά μέσα στο νέο θεσμικό πλαίσιο, εφαρμόζοντας έτσι τον νέο νόμο.
-Ποια είναι τα αποτελέσματα της εφαρμογής του νόμου στα ΑΕΙ;
Αποδείξαμε ότι το Ελληνικό Πανεπιστήμιο μπορεί να λειτουργεί σύμφωνα με τους κανόνες της διεθνούς πρακτικής, όπως τα συμβούλια ιδρυμάτων, τηρώντας ταυτόχρονα τους δημοσιονομικούς κανόνες.
-Οι πρυτάνεις, πάντως, σας κατηγορούν ότι αντί για δημοσιονομική εξυγίανση περικόψατε ασφυκτικά την κρατική χρηματοδότηση…
Και όταν δίναμε περισσότερα, πάλι τα ίδια έλεγαν. Σημασία δεν έχει πόσα δίνεις, αλλά πού πάνε και αν πιάνουν τόπο. Με οικονομική εξυγίανση, χρηστή και αποτελεσματική διοίκηση, μπορείς να νοικοκυρέψεις τα οικονομικά και να έχεις καλύτερα αποτελέσματα.
-Και τη σίτιση;
Για τη σίτιση από το 2012 και μετά η χρηματοδότηση δεν έχει μειωθεί ούτε ένα ευρώ.
-Για το σχέδιο «Αθηνά» κατηγορηθήκατε, όμως, ότι υποχωρήσατε σε πιέσεις και έτσι δεν έκλεισαν όσα τμήματα ή ιδρύματα έπρεπε.
Aμετροεπής κριτική. Αυτοί που θεωρούσαν λογικό επί μια εικοσαετία να ιδρύονται πανεπιστήμια και ΤΕΙ σε μια νύχτα, τώρα απαιτούν να σβήνονται από τον χάρτη με την ίδια ταχύτητα και προχειρότητα.
-Τελικά, πόσα τμήματα και ιδρύματα λιγότερα έχουμε πλέον, μετά την εφαρμογή του σχεδίου;
Συγχωνεύσαμε 4 ιδρύματα και 123 τμήματα, με στόχο να έχουμε ισχυρότερα ιδρύματα και τμήματα, να συνδέσουμε τον ακαδημαϊκό με τον αναπτυξιακό χάρτη της χώρας και να δίνουμε πτυχία με αντίκρισμα.
ΠΗΓΗ: ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ