“Έξυπνα” κινητά, ανέπαφες συναλλαγές και μέσα κοινωνικής δικτύωσης φέρνουν ριζική αναδιάταξη στο χάρτη του παγκόσμιου λιανεμπορίου.

 

Τα smartphones έχουν, ήδη, γίνει αναπόσπαστο κομμάτι των αγορών, την ίδια στιγμή που, το μέλλον του εμπορίου και το μέλλον των πληρωμών, θεωρούνται, πλέον, αλληλένδετα. Επιπρόσθετα, ο ρόλος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης γίνεται κυρίαρχος και στο λιανεμπόριο, αλλάζοντας τον τρόπο με τον οποίο αξιολογούμε και τελικά αγοράζουμε προϊόντα.

Η παραπάνω εικόνα προκύπτει από την έρευνα “Future of Retail”, που διεξήγαγε η Visa Europe με την εταιρεία έρευνας Stylus, τον Οκτώβριο του 2015 και η οποία εξετάζει τους παράγοντες, οι οποίοι επηρεάζουν τις αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών. Η έρευνα εντόπισε τις τάσεις, που αλλάζουν το εμπόριο και διαμόρφωσε το “Δείκτη Ετοιμότητας της Αγοράς για το Μέλλον του Εμπορίου”, ο οποίος εξετάζει τέσσερις παράγοντες: ηλικία (10%), χρήση smartphone (40%), χρήση ανέπαφων συναλλαγών (25%) και χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης (25%).

Σύμφωνα, με έρευνα της Visa Europe, πάνω από το 35% των Ευρωπαίων αγόρασαν ένα προϊόν χρησιμοποιώντας φορητή συσκευή, αφού το είδαν πρώτα στο κατάστημα. Επιπλέον, τρεις στους πέντε (ποσοστό 59%) χρησιμοποίησαν κινητό τηλέφωνο, για να κάνουν έρευνα αγοράς, πριν αγοράσουν το προϊόν στο κατάστημα. Όπως προκύπτει μάλιστα από έρευνα της Statista, που επικαλείται η Visa Europe, η τάση αυτή θα γίνει ακόμη πιο έντονη, καθώς η διείσδυση των “έξυπνων” κινητών θα ξεπεράσει το 54% στην Ευρώπη μέχρι το τέλος του έτους, φτάνοντας στο 70% έως το 2020.

“Αυτό που παρατηρούμε είναι πώς οι έμποροι αρχίζουν να αναγνωρίζουν το ρόλο των smartphones στη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ της online εμπειρίας και αυτής του καταστήματος”, διαπιστώνουν οι συντάκτες της έρευνας. Επιπλέον, σημειώνουν ότι beacon και bluetooth μπορούν να βοηθήσουν τους εμπόρους να παρέχουν την εξατομικευμένη εμπειρία που  περιμένουν οι καταναλωτές, αναγνωρίζοντας τους πιστούς πελάτες και ειδοποιώντας τους για προσφορές σε προϊόντα που προτιμούν.

Τα social media
Όπως διαπιστώνεται, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επικρατούν στη σημερινή εποχή και είναι γεμάτα με αξιολογήσεις προϊόντων και προτάσεις αγορών. Πλέον, πολλές αποφάσεις αγορών περνάνε μέσα από εφαρμογές, όπως το  Pinterest ή το Instagram. Σύμφωνα με έρευνα του Planet Retail (2014), την οποία επικαλείται η Visa Europe, το 66% των millennials συμβουλεύονται τους φίλους τους πριν την αγορά ενός προϊόντος, ενώ 39% αναζητούν πληροφορίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πριν από κάποια αγορά.

Ανέπαφες πληρωμές
Όσον αφορά τον τρόπο πληρωμής, οι καταναλωτές φαίνεται έχουν αγκαλιάσει τις ανέπαφες συναλλαγές μέσω καρτών, “έξυπνων” κινητών ή wearable συσκευών. Σύμφωνα με την Visa Europe, στην Ευρώπη υπάρχουν περισσότερες από 131 εκατ. κάρτες ανέπαφων συναλλαγών και πάνω από 2,9 εκατ.  τερματικά που τις υποστηρίζουν. Μέχρι το 2020, όλα τα τερματικά της Visa στην Ευρώπη θα δέχονται ανέπαφες συναλλαγές.

Η έρευνα
Ο Δείκτης Ετοιμότητας της Αγοράς για το Μέλλον του Εμπορίου λαμβάνει υπ’ όψιν τέσσερις  διαφορετικούς παράγοντες, που καθορίζουν πόσο έτοιμες για το μέλλον του εμπορίου είναι οι χώρες: ηλικία, χρήση smartphone, χρήση ανέπαφων συναλλαγών και χρήση μέσω κοινωνικής δικτύωσης. Για τον προσδιορισμό της βαθμολογίας του Δείκτη, η μεθοδολογία εφάρμοσε στάθμιση σε κάθε έναν από τους τέσσερις παράγοντες, σύμφωνα με τη σχετική σημασία του για την εικόνα του Μέλλοντος του Εμπορίου. Οι συντελεστές στάθμισης είναι: χρήση smartphone – 40%, χρήση ανέπαφων συναλλαγών – 25%, διείσδυση των κοινωνικών μέσων μαζικής ενημέρωσης – 25%, ηλικία – 10%.

ΠΗΓΗ