Οι Τοπικές Μονάδες Υγείας (ΤοΜΥ) θα λειτουργούν με πληθυσμό ευθύνης (10-12.000 άτομα) και θα στελεχώνονται από διεπιστημονικές ομάδες έως 12 ατόμων (Γενικοί Γιατροί, Παθολόγοι, Παιδίατροι, Νοσηλευτές, Επισκέπτες Υγείας, Κοινωνικοί Λειτουργοί, Διοικητικοί).

Οι μονάδες αυτές θα αποτελούν το νέο “κύτταρο” του ΕΣΥ, τις περιφερειακές δομές των Κέντρων Υγείας. Θα έχουν την ευθύνη για την διασφάλιση προσβασιμότητας και συνέχειας της φροντίδας, καθώς και για την παροχή, ασφαλούς, αποτελεσματικής, ολιστικής, και ποιοτικής ανθρωποκεντρικής φροντίδας υγείας.

Οι πολίτες θα είναι εγγεγραμμένοι στον κατάλογο μιας ΤοΜΥ και θα έχουν απεριόριστη και δωρεάν πρόσβαση στις υπηρεσίες της σε ένα διευρυμένο ωράριο από τις 8 το πρωί μέχρι τις 9 το βράδυ.

Ο εγγεγραμμένος πολίτης αποκτά τον δικό του οικογενειακό γιατρό, ο οποίος λειτουργεί ως σύμβουλος υγείας και τον κατευθύνει στο υπόλοιπο σύστημα υγείας. Εισάγεται ένα σαφές και ευέλικτο σύστημα παραπομπών σε ειδικούς γιατρούς, που βασίζεται στον Ατομικό Ηλεκτρονικό Φάκελο Υγείας (ΑΗΦΥ) και το οποίο εξασφαλίζει ταχύτερη πρόσβαση του εγγεγραμμένου πολίτη στα επόμενα επίπεδα του συστήματος υγείας.

Αυτά τόνισε ο αναπληρωτής γενικός γραμματέας του υπουργείου Υγείας Σταμάτης Βαρδαρός, ο οποίος έχει επιφορτιστεί αρμοδίως να κάνει πράξη την ανάπτυξη Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και εμφανίζεται αποφασισμένος να προχωρήσει και να συγκρουστεί με «συντεχνιακά συμφέροντα».

Με συνέντευξή του στο praktoreio-ygeias.gr του ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Βαρδαρός απαντά στους επικριτές του σχεδίου νόμου «Μεταρρύθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας», το οποίο έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και συστήνει σε επιστημονικές ενώσεις που αντιδρούν «να μην αντιμετωπίζουν τις εξελίξεις συντεχνιακά ή ακόμη χειρότερα κομματικά».

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του Σταμάτη Βαρδαρού:

ΕΡ: Ποιες αλλαγές φέρνει στις υπηρεσίες υγείας προς τον πολίτη το Νομοσχέδιο για την ΠΦΥ;

ΑΠ: Αυτό το νομοσχέδιο αποτελεί τη θεσμική αποτύπωση της αλλαγής, που οραματιζόμαστε και σχεδιάζουμε για το σύστημα της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας. Για εμάς δεν είναι όλα καλώς καμωμένα στο Εθνικό Σύστημα Υγείας και ένα διαχρονικό έλλειμμα είναι η απουσία συγκροτημένης και αποτελεσματικής πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα. Απουσία, που αφήνει μόνο του τον πολίτη και ασθενή να βρει σε ποιο νοσοκομείο θα πάει, σε ποια ειδικότητα θα απευθυνθεί, ακόμη και τι φάρμακα ή τις εργαστηριακές εξετάσεις θα καταναλώσει. Το αποτέλεσμα όλου αυτού είναι ασυνέχεια στην φροντίδα υγείας του πολίτη, απουσία πρόληψης, ανορθολογική χρήση υπηρεσιών υγείας, κατασπατάληση πόρων. Ιδίως τα χρόνια της κρίσης και της δημοσιονομικής προσαρμογής αυτή η κατάσταση αποτυπώνεται σε ουρές στα εξωτερικά ιατρεία των νοσοκομείων, σε αύξηση στην ιδιωτική δαπάνη για υπηρεσίες υγείας και σε μία ολιγοπώληση και του ιδιωτικού τομέα της υγείας.

Πιστεύουμε ότι μία πειστική, αν και όχι εύκολη, απάντηση σε αυτή την μη ανεκτή πραγματικότητα είναι η ανάπτυξη ενός συστήματος πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, με κυρίαρχο τον δημόσιο χαρακτήρα και στοχευμένη αξιοποίηση των δυνατοτήτων του ιδιωτικού τομέα, με ανάδειξη της πρόληψης, της προαγωγής υγείας και του κρίσιμου ρόλου των άλλων επαγγελματιών υγείας στο σύστημα.

Τοπικές Μονάδες Υγείας, το νέο “κύτταρο” του ΕΣΥ

Εισάγονται ως θεσμός οι Τοπικές Μονάδες Υγείας (ΤοΜΥ) που θα λειτουργούν με πληθυσμό ευθύνης (10-12.000 άτομα) και θα στελεχώνονται από διεπιστημονικές ομάδες έως 12 ατόμων (Γενικοί Γιατροί, Παθολόγοι, Παιδίατροι, Νοσηλευτές, Επισκέπτες Υγείας, Κοινωνικοί Λειτουργοί, Διοικητικοί). Οι μονάδες αυτές θα αποτελούν το νέο “κύτταρο” του ΕΣΥ, τις περιφερειακές δομές των Κέντρων Υγείας. Θα έχουν την ευθύνη για την διασφάλιση προσβασιμότητας και συνέχειας της φροντίδας, καθώς και για την παροχή, ασφαλούς, αποτελεσματικής, ολιστικής, και ποιοτικής ανθρωποκεντρικής φροντίδας υγείας.

Οι πολίτες θα είναι εγγεγραμμένοι στον κατάλογο μιας ΤοΜΥ και θα έχουν απεριόριστη και δωρεάν πρόσβαση στις υπηρεσίες της σε ένα διευρυμένο ωράριο από τις 8 το πρωί μέχρι τις 9 το βράδυ.

Ο εγγεγραμμένος πολίτης αποκτά τον δικό του οικογενειακό γιατρό, ο οποίος λειτουργεί ως σύμβουλος υγείας και τον κατευθύνει στο υπόλοιπο σύστημα υγείας. Εισάγεται ένα σαφές και ευέλικτο σύστημα παραπομπών σε ειδικούς γιατρούς, που βασίζεται στον Ατομικό Ηλεκτρονικό Φάκελο Υγείας (ΑΗΦΥ) και το οποίο εξασφαλίζει ταχύτερη πρόσβαση του εγγεγραμμένου πολίτη στα επόμενα επίπεδα του συστήματος υγείας.

Στις περιοχές όπου δεν υπάρχει άμεσα η δυνατότητα συγκρότησης ΤοΜΥ ενεργοποιείται αντίστοιχος αριθμός συμβάσεων με ελευθεροεπαγγελματίες γιατρούς από τον ΕΟΠΥΥ, οι οποίοι λειτουργούν ως οικογενειακοί γιατροί, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην καθολική κάλυψη του πληθυσμού αναφορικά με τις υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας.

Οφείλω δε να επισημάνω ότι οι ΤοΜΥ, δεν έρχονται να αντικαταστήσουν την ειδικευμένη Πρωτοβάθμια Περίθαλψη, τις δομές της οποίας ενισχύουμε μέσα στο 2017, προκηρύσσοντας μετά από αρκετά χρόνια θέσεις για μόνιμους ειδικούς γιατρούς.

ΕΡ: Ωστόσο, σας κατηγορούν ότι καταργείτε τις ειδικότητες και αναθέτετε το σύνολο της ΠΦΥ σε ανειδίκευτους γιατρούς, μαίες και φαρμακοποιούς.

ΑΠ: Μία βασική στόχευση της μεταρρύθμισης αφορά τη μετάβαση από το ιατροκεντρικό μοντέλο σε ένα ανθρωποκεντρικό μοντέλο, με κομβικό τον ρόλο της διεπιστημονικής ομάδας υγείας. Στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας εκτός από τους εξαιρετικούς γιατρούς μας χρειαζόμαστε και τους άλλους επαγγελματίες υγείας, οι οποίοι μπορούν και πρέπει να έχουν πολύ ουσιαστικό ρόλο. Σε κάθε περίπτωση κάθε καλόπιστη κριτική είναι ευπρόσδεκτη, όμως έχουμε την προσδοκία από τους επαγγελματίες Υγείας και τις επιστημονικές ενώσεις τους να γνωρίζουν τι προβλέπει η διεθνής βιβλιογραφία και οι κατευθύνσεις διεθνών οργανισμών και να μην αντιμετωπίζουν τις εξελίξεις συντεχνιακά ή ακόμη χειρότερα κομματικά. Αφενός, στην δική μας προσέγγιση οι ειδικότητες δεν καταργούνται και αφετέρου η οικογενειακή ιατρική είναι και αυτή ένα επιστημονικό πεδίο ειδίκευσης, το οποίο υπηρετούν ειδικευμένοι γιατροί (Γενικοί, Παθολόγοι, Παιδίατροι). Οι ΤοΜΥ, με πυρήνα τους Οικογενειακούς Γιατρούς θα λειτουργούν διεπιστημονικά, με συμμετοχή Κοινωνικών Λειτουργών, Νοσηλευτών και Επισκεπτών Υγείας. Οι Μαίες/Μαιευτές, με το νομοσχέδιο αποκτούν τα επαγγελματικά και επιστημονικά δικαιώματα που μέχρι τώρα τους αρνούνταν οι πολιτικές ηγεσίες μετά από συντεχνιακές πιέσεις, και παρά την αντίθετη επιστημονική βιβλιογραφία. Γιατί είναι κίνδυνος για τη «δημόσια υγεία» όπως χαρακτηριστικά γράφτηκε να συνταγογραφούν οι μαίες, την κατεξοχήν προληπτική εξέταση για τις γυναίκες, το Τεστ ΠΑΠ, όταν ουσιαστικά εκείνες είναι που το υλοποιούν; Γιατί είναι κίνδυνος για τη δημόσια υγεία να ενταχθούν οι Φαρμακοποιοί σε μία λογική συμμετοχής σε επιλεγμένες δράσεις πρόληψης και αγωγής υγείας για τον πληθυσμό μέσα από μία ευρύτερη δικτύωση σε Πρωτοβάθμιο επίπεδο;

Τα σημεία στα οποία εκπρόσωποι του ιατρικού κόσμου ασκούν την κριτική τους είναι πραγματικά αντικείμενο σοβαρότατου προβληματισμού για εμάς. Διότι δεν γίνεται σαφές αν δυσκολεύονται ή δεν θέλουν να κατανοήσουν αυτά που διαβάζουν ή αν μέσω αυτών η «συστημική», θα μου επιτρέψετε να την χαρακτηρίσω έτσι, αντιπολίτευση, βρίσκει πιο αποτελεσματικούς τρόπους άσκησης κριτικής. Σε κάθε περίπτωση η σύνεση που δείχνει ο ΠΙΣ, θα μπορούσε να αποτελέσει παράδειγμα και για τους μεγάλους ιατρικούς συλλόγους της χώρας, ο οποίοι αντί του γενικού αναθέματος θα μπορούσαν να καταθέσουν τη δική τους πρόταση για το μέλλον της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.

Εμείς τιμούμε και σεβόμαστε τον ιατρικό κόσμο της χώρας, που ειδικά στα δύσκολα χρόνια που έχουν προηγηθεί, έμεινε στην πατρίδα μας και συνεισέφερε στην φροντίδα των συμπολιτών μας, θα περίμενα ανάλογο σεβασμό να επιδεικνύουν οι συλλογικότητές του στις στοιχειώδεις λειτουργίες της δημοκρατίας μας. Η δημόσια διαβούλευση μίας νομοθετικής πρωτοβουλίας είναι ακριβώς μία τέτοια λειτουργία, είναι επομένως τουλάχιστον άστοχο να εμφανίζονται κάποια συλλογικά όργανα των γιατρών ως υπέρμαχα ακύρωσης αυτής της διαδικασίας και έναρξης της όποιας νομοθετικής πρωτοβουλίας από μηδενική βάση και υπό την προϋπόθεση διαμόρφωσης αποκλειστικά από αυτούς της μίας και μοναδικής νομοθετικής «αυθεντίας». Η ελληνική κοινωνία δεν μπορεί να επιστρέψει σε μία εποχή, που ήταν αυτονόητο ότι μία μερίδα της ιατρικής ελίτ πρέπει να νομοθετεί πρώτα και κύρια προς όφελος της και δευτερευόντως προς όφελος των πολιτών.

Μεροληπτούμε υπέρ του δημόσιου συστήματος υγείας

Δηλώσαμε από την πρώτη στιγμή ότι μεροληπτούμε υπέρ του δημόσιου συστήματος υγείας, ότι μεροληπτούμε υπέρ των πιο αδύνατων συμπολιτών μας. Μας έγινε κριτική ότι συγκροτούμε κρατικοδίαιτες δομές. Να ξεκαθαρίσω κάτι: δεν συγκροτούμε κρατικοδίαιτες δομές, συγκροτούμε και ενισχύουμε δημόσιες δομές και υπηρεσίες υγείας, για τις οποίες ο φορολογούμενος πολίτης έχει ήδη πληρώσει από το υστέρημά του και τις οποίες δικαιούται να απολαμβάνει. Παράλληλα, ούτε παραγνωρίζουμε την ανάγκη οικονομικής επιβίωσης των γιατρών, που έχουν επιλέξει την ελεύθερη αγορά, ούτε αιθεροβατούμε, πιστεύοντας ότι το Δημόσιο Σύστημα Υγείας δεν χρειάζεται τη συνδρομή των ιδιωτών, αυτή η συνδρομή όμως δεν μπορεί παρά να είναι απολύτως συμπληρωματική στις δυνατότητες του δημόσιου τομέα, δεν είναι δουλειά του Εθνικού Συστήματος Υγείας να εξασφαλίζει πελατεία στον ιδιωτικό τομέα, είναι στρέβλωση και αποτυχία του δημόσιου συστήματος όταν αυτό συμβαίνει.

ΒΡΕΣ ΔΟΥΛΕΙΑ ΕΔΩ

ΕΡ: Ποια η διαφορά αυτής της πρότασης από τις προσπάθειες προηγούμενων κυβερνήσεων;

ΑΠ: Η διαφορά μας με την αξιωματική -και όχι μόνο- αντιπολίτευση είναι ότι εμείς θεωρούμε τις δημόσιες υπηρεσίες υγείας, όχι μόνο κομμάτι του κοινωνικού κράτους, αλλά υποχρέωση του κράτους δικαίου προς τους κατοίκους αυτής της χώρας. Η υγεία, τις τελευταίες δεκαετίες, είχε καταστεί σε όλα τα στάδια μια ακριβή υπηρεσία για το 80% των Ελλήνων. Διαμορφώνουμε λοιπόν και πάλι ένα αξιόπιστο σύστημα δημόσιας υγείας για όλους, διευκολύνοντας την πρόσβαση, μειώνοντας την ταλαιπωρία και την συσσώρευση κόσμου στα νοσοκομεία, σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες. Ταυτόχρονα η πρότασή μας βελτιώνει σημαντικά τον οικογενειακό προϋπολογισμό μειώνοντας πραγματικά και σημαντικά την ιδιωτική δαπάνη των απλών ιατρικών πράξεων, της προληπτικής ιατρικής και των επιβεβλημένων περιοδικών ελέγχων της υγείας των παιδιών. Τονίζω ότι τα τελευταία 20 χρόνια ο ελληνικός λαός διέθεσε τεράστια ποσά στον τομέα της υγείας τα οποία δυστυχώς δεν αναβάθμισαν αντίστοιχα το δημόσιο σύστημα υγείας αλλά σπαταλήθηκαν στο βωμό ανοίκειων συμφερόντων. Τώρα, με την αξιοποίηση στο μεταβατικό στάδιο ευρωπαϊκών πόρων, αλλά κυρίως με τον σταθερό προσανατολισμό αυτής της κυβέρνησης να υπηρετήσει τους πολίτες, πραγματοποιούμε μια «επανάσταση» στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, παρέχοντας στους πολίτες τις υπηρεσίες για τις οποίες πληρώνουν εδώ και δεκαετίες.

ΕΡ: Πώς κρίνετε τις προτάσεις της ΝΔ για την Υγεία και τι απαντάτε στην κριτική που δέχεστε;

ΑΠ: Η αλήθεια είναι ότι η ΝΔ έχει υποχρεωθεί σε άτακτη υποχώρηση στον τομέα των δημοσίων πολιτικών υγείας. Προβάλει ως πρότασή της για την υγεία αυτά που ήδη η σημερινή κυβέρνηση πραγματοποιεί. Η αδυναμία της είναι προφανής λόγω της ιδεολογικής αλλεργίας στην ύπαρξη αξιόπιστου κοινωνικού κράτους που θα απευθύνεται πρωτίστως στα πιο ευάλωτα τμήματα του πληθυσμού. Η ΝΔ από τη μία ελπίζει ότι θα αναδειχτεί σύντομα κυβέρνηση και θα παρουσιάσει ως δικό της έργο όλα όσα σήμερα υλοποιούνται και όλα όσα ήδη έχουν δρομολογηθεί και από την άλλη υποστηρίζει ότι αν αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας θα διαγράψει με ένα Χ, όπως χαρακτηριστικά έχει δηλώσει στην Βουλή ο κος Οικονόμου,(τομεάρχης Υγείας της ΝΔ), όποια παρέμβαση έχει υλοποιήσει η σημερινή κυβέρνηση στον χώρο του δημόσιου συστήματος υγείας. Οι εξαγγελίες της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης για Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, Οικογενειακό Γιατρό, ηλεκτρονικό φάκελο, εργαστηριακή κάλυψη των ανασφάλιστων, έχουν ήδη υλοποιηθεί ή βρίσκονται στο τελικό στάδιο υλοποίησης από την πλευρά μας και με ορατό όφελος για το σύνολο του πληθυσμού. Σε κάθε περίπτωση η έλλειψη πολιτικής επιχειρηματολογίας και πολύ περισσότερο πειστικής αντιπρότασης δεν μας ενοχλεί ιδιαίτερα , καθώς προκαλεί τελικά πολύ μεγαλύτερη προβολή στο πραγματικό κοινωνικό μας έργο από όση ενδεχομένως θα μπορούσαμε να εξασφαλίσουμε εμείς. Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ ΒΡΕΣ ΔΟΥΛΕΙΑ ΕΔΩ